Tytu³: Szacunek dla osób zwi±zanych z ruchem LGBT+ nie oznacza naszego bezkrytycyzmu Wiadomo¶æ wys³ana przez: ascetyk Listopad 11, 2020, 14:33:45 .
KEP: Szacunek dla osób zwi±zanych z ruchem LGBT+ nie oznacza bezkrytycznego akceptowania ich pogl±dów ROMAN KOSZOWSKI /FOTO GO¦Æ (https://ff2.xcdn.pl/i/I18FAAAAAp4BiABXedBH/94850645f5600e1006af35f595ac7d8b.jpg) Obowi±zek szacunku dla osób zwi±zanych z ruchem LGBT+ nie oznacza bezkrytycznego akceptowania ich pogl±dów – podkre¶laj± biskupi w stanowisku dotycz±cym LGBT+, które przyjê³a dzi¶ Konferencja Episkopatu Polski. Dokument KEP liczy 27 stron i sk³ada siê z 4 rozdzia³ów: P³ciowo¶æ mê¿czyzny i kobiety w chrze¶cijañskiej wizji cz³owieka; Ruchy LGBT+ w spo³eczeñstwie demokratycznym; Osoby LGBT+ w Ko¶ciele katolickim; Ko¶ció³ wobec stanowiska LGBT+ w sprawie wychowania seksualnego dzieci i m³odzie¿y. Prace nad dokumentem trwa³y prawie rok. Biskupi zaznaczaj±, ¿e Ko¶ció³ jest otwarty na dialog z ka¿dym „cz³owiekiem dobrej woli”, szukaj±cym prawdy. Jako wzór takiej postawy podaj± papie¿a Franciszka, który „spotyka siê z osobami identyfikuj±cych siê z LGBT+, wyci±ga do nich ¿yczliwie rêkê, wyra¿a zrozumienie dla sk³onno¶ci, ale jednocze¶nie nie unika jasnego przedstawienia nauki Ko¶cio³a na temat ideologii gender oraz praktyk przeciwnych naturze i godno¶ci cz³owieka zawartej w jego oficjalnych dokumentach i syntetycznie przedstawionej w Katechizmie Ko¶cio³a Katolickiego”. W stanowisku KEP zwrócono uwagê, ¿e wyzwania, z jakimi spotyka siê dzi¶ spo³eczno¶æ ludzka i eklezjalna, maj± swoj± genezê w tzw. rewolucji seksualnej i towarzysz±cych jej przemianach kulturowych i obyczajowych. „Odrzucenie tradycyjnej moralno¶ci doprowadzi³o do g³êbokich zmian w rozumieniu ludzkiej p³ciowo¶ci. Szczególnym wyrazem tych przemian jest ideologia gender oraz postawy charakterystyczne dla LGBT+. Proklamuj± one prawo do samookre¶lania przez cz³owieka swojej p³ci bez odniesienia do obiektywnych kryteriów wyznaczonych przez jego genom i anatomiê oraz radykalny rozdzia³ miêdzy p³ciowo¶ci± biologiczn± (sex) i kulturow± (gender), pierwszeñstwo p³ci spo³eczno-kulturowej przed p³ci± biologiczn±, a tak¿e d±¿enie do stworzenia spo³eczeñstwa bez ró¿nic p³ciowych” – czytamy. Konferencja Episkopatu Polski zaznacza, ¿e zasadniczy sprzeciw musi budziæ postawa lekcewa¿enia biologicznych i psychicznych elementów ludzkiej seksualno¶ci oraz próby okre¶lania tzw. „p³ci neutralnej” zwanej niekiedy „trzeci± p³ci±”. Biskupi podkre¶laj± w dokumencie: „postulat szacunku dla ka¿dej osoby, w tym osób identyfikuj±cych siê z LGBT+, jest w pe³ni s³uszny, za¶ demokratyczne pañstwo prawa powinno zadbaæ o to, aby ¿adne z podstawowych praw tych osób nie stoj±ce w oczywistej sprzeczno¶ci z ludzk± natur± i dobrem wspólnym (jak monop³ciowy zwi±zek czy adopcja dzieci przez takie zwi±zki) nie by³o naruszane. Nie do zaakceptowania s± wiêc jakiekolwiek akty przemocy fizycznej lub werbalnej, wszelkie formy chuligañskich zachowañ i agresji wobec osób LGBT+”. W dokumencie Konferencji Episkopatu Polski czytamy równie¿: „Paralelnie do powy¿szych praw osób zwi±zanych z LGBT+ nale¿y podkre¶liæ s³uszne oczekiwania ca³ego spo³eczeñstwa, aby by³y szanowane tak¿e prawa innych cz³onków spo³eczno¶ci, w tym zw³aszcza ich uczuæ religijnych, uznawanych przez nie zasad moralnych oraz zasad porz±dku publicznego”. Biskupi napisali: „Ko¶ció³ z jednej strony nie boi siê g³osiæ obowi±zku poszanowania godno¶ci osobowej ka¿dego cz³owieka, równie¿ osób zwi±zanych z LGBT+, a z drugiej strony dla tych samych racji musi siê odnie¶æ z rezerw±, a w partykularnych przypadkach z wyra¼nym sprzeciwem do ideologii gender oraz form aktywno¶ci ruchów LGBT+ pomijaj±cych tê prawdê o cz³owieku oraz do ich spo³ecznych projektów i wyznaczanych sobie celów. W odpowiedzi na tak± postawê, czy to spo³eczeñstwa, czy te¿ Ko¶cio³a, osoby zwi±zane z LGBT+ mówi± o dyskryminacji czy homofobii oraz postuluj± ich przezwyciê¿enie. Dotyczy to tak¿e katolików w³±czaj±cych siê w ró¿nym stopniu w te ruchy. Dyskryminacja ta mia³aby polega na tzw. opresywnej normatywno¶ci heteroseksualnej tradycyjnych spo³eczeñstw, czyli na przekonaniu, ¿e tylko zwi±zek mê¿czyzny i kobiety mo¿e byæ nazwany ma³¿eñstwem i powinien cieszyæ siê specjalnymi prawami i przywilejami” – czytamy w stanowisku. Autorzy dokumentu podkre¶laj±, ¿e osoby ze ¶rodowiska LGBT+ przyznaj± priorytetowe znaczenie sk³onno¶ciom seksualnym neguj±cym komplementarno¶æ p³ciow± mê¿czyzny i kobiety, a tym samym przynajmniej domy¶lnie podwa¿aj± ich rodzicielskie powo³anie. „Za cel swoich d±¿eñ wyznaczaj± sobie tak¿e prawne zrównanie zwi±zków homoseksualnych z ma³¿eñstwami heteroseksualnymi. W efekcie w ca³ym tym procesie ludzka p³ciowo¶æ zostaje coraz bardziej pozbawiona swego osobowego znaczenia i warto¶ci, jako szczególny dar, ¶wiêty dar, udzielony kobiecie i mê¿czy¼nie przez samego Stwórcê” – napisali biskupi. Wskazali równie¿, ¿e jednym ze skutków nieuwzglêdniania wzajemno¶ci i komplementarno¶ci relacji kobiety i mê¿czyzny oraz zanegowania prokreacyjnego celu p³ciowo¶ci jest radykalne oddzielenie p³ci biologicznej (sex) od p³ci spo³eczno-kulturowej (gender). „P³eæ biologiczno-anatomiczna oparta jest na kryteriach biologiczno-psychicznych. P³eæ spo³eczno-kulturowa okre¶la sposób prze¿ywania i realizacji ró¿nicy miêdzy p³ciami w konkretnej kulturze. Z b³êdnego odseparowania od siebie p³ci biologicznej i kulturowej, które w istocie polega na zrelatywizowaniu p³ci biologicznej, „wynika rozró¿nienie ró¿nych «orientacji seksualnych», które nie s± ju¿ okre¶lone przez ró¿nicê p³ci biologicznej miêdzy mê¿czyzn± a kobiet±, ale mog± przyjmowaæ inne formy okre¶lone jedynie przez radykalnie autonomiczn± jednostkê” – g³osi dokument. Biskupi przypominaj±, ¿e Ko¶ció³ nie mo¿e siê zgodziæ na rozszerzenie rozumienia ma³¿eñstwa i rodziny, zrównanie praw i przywilejów ma³¿eñstw heteroseksualnych i homoseksualnych, uznanie zwi±zków partnerskich tworzonych przez pary tej samej p³ci wraz regulacj± sytuacji maj±tkowej, alimentów i dziedziczenia, a tak¿e umo¿liwienie zwi±zkom monop³ciowym adopcji dzieci oraz przyznanie osobom od 16 roku ¿ycia prawa do okre¶lenia swojej p³ci. „Zdaj±c sobie sprawê z radykalnego charakteru postulowanej transformacji kulturowej i postulatów spo³eczeñstwa „bez ró¿nic p³ciowych” (Kongregacja ds. Edukacji Katolickiej. Stworzy³ ich jako mê¿czyznê i kobietê nr 2), ruchy LGBT+ proponuj± stosowanie metody ma³ych kroków maj±cych na celu wymuszenie powolnej transformacji obyczajowo-kulturowej poprzez stopniowe oswajanie spo³eczeñstwa z zachowaniami uchodz±cymi do niedawna za nieakceptowalne i naganne moralnie. Niektóre ¶rodki spo³ecznego przekazu wspomagaj± te projekty, propaguj±c ideologiê gender, promuj±c rzekom± atrakcyjno¶æ rozwodów, zdrad, rozwi±z³o¶ci seksualnej, o¶mieszaj±c wierno¶æ, dziewictwo, czysto¶æ i religijno¶æ” – podkre¶la KEP. W dokumencie wskazano, ¿e temu celowi ma s³u¿yæ wychowanie seksualne dzieci prowadzone ju¿ od wieku przedszkolnego. „Chocia¿ niektóre postulaty osób zwi±zanych z LGBT+ dotycz±ce wychowania dzieci maj± na uwadze fundamentalne warto¶ci tak¿e dla miêdzyosobowej komunii w heteroseksualnym zwi±zku ma³¿eñskim, jak mi³o¶æ, wzajemny szacunek, poczucie wspó³odpowiedzialno¶ci, to jednak wiêkszo¶æ proponowanych ¶rodków, metod i celów daleko przekracza ramy wychowania maj±cego na uwadze integralne dobro dzieci i m³odzie¿y. Z odpowiedzialnym wychowaniem nie da siê pogodziæ udostêpniania dzieciom materia³ów obna¿aj±cych ludzk± intymno¶æ i ucz±cych je przyjemno¶ciowego „manipulowania” swoj± p³ciowo¶ci± oraz wprowadzania ich we wczesne do¶wiadczenia seksualne” – napisali biskupi. Autorzy stanowiska proponuj±: „wobec wyzwañ tworzonych przez ideologię gender i ruchy LGBT+, a zw³aszcza maj±c na uwadze trudno¶ci, cierpienia i duchowe rozdarcia prze¿ywane przez te osoby, konieczne jest tworzenie poradni (równie¿ z pomoc±̨ Ko¶cio³a, czy też przy jego strukturach) s³u¿±cych pomoc±̨ osobom pragn±cym odzyskaæ zdrowie seksualne i naturalną orientację p³ciową”. Biskupi przypominaj±, ¿e „Ko¶ció³ nie odmawia osobom transseksualnym prawa do przynale¿no¶ci do Ko¶cio³a, a wiêc nie odmawia im równie¿ chrztu ¶wiêtego, jak i pozosta³ych sakramentów ¶wiêtych, je¿eli spe³niaj± fundamentalne warunki wa¿nego i godziwego ich przyjêcia”. „Jednak¿e stoj±c na stra¿y ¶wiêto¶ci sakramentów, Ko¶ció³ nie mo¿e zgodziæ siê na ich niezgodne z prawd± celebrowanie tam, gdzie ich wa¿ne czy te¿ godziwe sprawowanie lub przyjmowanie pozostaje w zwi±zku z p³ci± cz³owieka lub jest od niej zale¿ne. Dotyczy to zw³aszcza sakramentu chrztu ¶wiêtego, ¶wiêceñ i ma³¿eñstwa. Dla wa¿nego ich sprawowania decyduj±ce znaczenie ma p³eæ genetyczna, a nie subiektywne samookre¶lenie siê p³ciowe danej osoby” – g³osi dokument. https://kosciol.wiara.pl/doc/6487973.KEP-Szacunek-dla-osob-zwiazanych-z-ruchem-LGBT-nie-oznacza . |