Poka¿ wiadomo¶ci
|
Strony: [1] 2 3
|
2
|
Polska i Polacy / Genealogia / „Kresowe wspomnienia” – wystawa malarstwa artystów z Koszalina
|
: Pa¼dziernik 30, 2021, 12:23:38
|
. „Kresowe wspomnienia” – wystawa malarstwa artystów z KoszalinaPielêgniarka z pêdzlem w rêkuTatiana i W³adys³aw Pitakowie regularnie przyje¿d¿aj± do Wilna od 2008 roku. Wtedy to ¿ona, poszukuj±c korzeni swojej rodziny, pozna³a franciszkanów. Gród nad Wili± sta³ siê swoist± muz± dla by³ej wilnianki i obudzi³ drzemi±ce od lat pasje artystyczne. Przed tygodniem, 24 maja, w klasztorze franciszkanów zorganizowano wystawê malarstwa olejnego, akrylowego i niekonwencjonalnego. Ekspozycji towarzyszy³y prezentacje multimedialne dotycz±ce integracji sztuk piêknych (malarstwa, muzyki i poezji). Pañstwo Pitakowie przywie¼li ze sob± tak¿e dary (prace plastyczne i wydania literackie) cz³onków Zespo³u Pracy Twórczej Plastyki Zwi±zku Artystów Plastyków Rzeczypospolitej Polskiej i Krajowego Bractwa Literackiego w Koszalinie, w którym ma³¿onkowie dzia³aj±. Ró¿añce od wynalazcy– Pochodzê z mieszanej polsko-rosyjskiej rodziny. Moja mama (Maria Zarachowicz) by³a Polk±, za¶ tato (Leonid Fedosichin) Rosjaninem. Ojciec by³ in¿ynierem wynalazc±. Ja siê urodzi³am ju¿ po wojnie, ale pamiêtam, ¿e nasza rodzina w Wilnie mieszka³a w wielkiej biedzie. Mimo tak wziêtego fachu, ojciec nie móg³ sprzedawaæ swoich wynalazków, poniewa¿ oficjalnie siê sprzeciwi³ w³adzy komunistycznej. Zreszt± ca³a jego rodzina po 1917 roku wyjecha³a z Rosji i schroni³a siê przed bolszewikami w Wilnie – dzieli siê swoimi wspomnieniami Tatiana Pitak. Fedosichinowie ¿yli bardzo ubogo. Za wysy³ane do Moskwy wynalazki nikt ojcu nie p³aci³ i, prawdopodobnie, kto¶ inny przypisywa³ sobie jego zas³ugi. Jak wspomina rozmówczyni, ¿eby prze¿yæ, ojciec robi³ z chleba ró¿añce i zanosi³ je ¿ebrakom pod Ostr± Bramê. Tamci dzielili siê z nim tym, co u¿ebrali. Nieszczê¶cie dotknê³o rodzinê, kiedy w m³odym wieku zmar³ brat Tatiany i wkrótce po nim – ojciec. Zostali na cmentarzu w Wilnie, z kolei mama wraz z dwiema córkami, na zaproszenie swojej siostry, wyjecha³a do Polski. By³ to rok 1954, a córka Tatiana liczy³a 5 lat. Rodzina Fedosichinów osiedli³a siê na Dolnym ¦l±sku w Bystrzycy K³odzkiej. Po latach, po powrocie do Wilna, pani Tatiana odnalaz³a grób ojca i brata. Dzūkų, która by³a Szkaplern±Wspomnienia o mie¶cie dzieciñstwa pani Tatiany wi±¿± siê z ulic± Szkaplern±, która teraz jest przemianowana na Dzūkų. Pamiêta dom, w którym mieszkali, a który uda³o siê jej odnale¼æ po wielu latach. – Kiedy wyje¿d¿a³y¶my z Wilna, by³y¶my ¶wiadome, ¿e nie zostawiamy tutaj ¿adnej rodziny. Przez wiele lat nic nie wiedzia³am o mie¶cie mego urodzenia, a¿ m±¿ poradzi³, ¿ebym podzieli³a siê swoj± histori± na jakimkolwiek portalu. W roku 2007 napisa³am na radzima.org i po trzech miesi±cach odezwa³a siê do mnie wnuczka stryjka (brata mego ojca – Paw³a Fedosichina z Baranowicz), co do którego my¶leli¶my, ¿e zgin±³ podczas bombardowania na wojnie. Okaza³o siê, ¿e jego rodzina wyjecha³a po wojnie do Polski, gdzie do¿y³ sêdziwego wieku, 97 lat. Stryj, co prawda, ju¿ nie ¿y³, ale uda³o siê nawi±zaæ kontakt z potomkami. Wspólnie z moim kuzynem i jego rodzin± zaplanowali¶my wyjazd do Wilna – wspomina Tatiana Pitak, do której mniej wiêcej w tym samym czasie odezwa³ siê o. Marek Dettlaff i obieca³ pomoc w odnalezieniu w Wilnie miejsca, gdzie by³ rodzinny dom Fedosichinów. Wspólnie z franciszkaninem pani Tatiana przemierza³a ulicê Dzūkų. Z dzieciñstwa pozosta³y wspomnienia domu usytuowanego miêdzy dwoma cmentarzami – prawos³awnym i starowierców. Teren wokó³ zabudowania tak siê zmieni³, ¿e dawna mieszkanka z trudem rozpozna³a przedwojenny dom rodzinny. – Na podwórku spotkali¶my kobietê. Zapyta³am j± o kogo¶, kogo pamiêta³am, ¿e mieszka³ po s±siedzku – o Waldka Struczyñskiego, a okaza³o siê, ¿e jest to m±¿ spotkanej pani. „Jestem Lida” – mówi do mnie ta kobieta. „A ja jestem Tania. Mieszka³am z rodzin± na górze, mój tato by³ in¿ynierem”. Lida do mnie: „Pamiêtam, kiedy¶ nawet mnie kopn±³ pr±d, gdy twój ojciec pracowa³ nad jakim¶ wynalazkiem”. Rozp³aka³am siê z rado¶ci, ¿e spotka³am kole¿ankê z dzieciñstwa – wspomina Tatiana Pitak, nie ukrywaj±c wzruszenia. Zreszt± z kole¿ank± z dzieciñstwa pani Tatiana utrzymuje kontakt po dzi¶ dzieñ. Pani Lida uczestniczy³a w wernisa¿u swojej kole¿anki. Darmowe dyskotekiPrzysz³ego mê¿a W³adys³awa Pitaka – tak¿e kresowianina, tyle ¿e pochodz±cego z Sokala, niedaleko Lwowa – pani Tatiana pozna³a w L±dku Zdroju, w 1967 roku. – By³ wtedy dyrektorem Domu Kultury, a ja, ¿eby chodziæ za darmo na dyskoteki, poderwa³am go – ¶mieje siê pani Tatiana. W ma³¿eñstwie s± ju¿ ponad 50 lat. Pan W³adys³aw jest zawodowym aktorem, pedagogiem kultury teatralnej, logoped± i muzykoterapeut±. W latach 80. prowadzi³ zabiegi psychoterapeutyczne w sanatoriach na terenie Polski. Od kilkudziesiêciu lat prowadzi wyk³ady i szkolenia na uczelniach wy¿szych, zak³adach leczniczych i opieki geriatrycznej w Polsce i za granic±, miêdzy innymi na Ukrainie i we Francji. Tym razem przyby³ do Wilna, ¿eby w klasztorze franciszkanów poprowadziæ spotkania terapeutyczne pt. „Jak radziæ sobie ze stresem i na³ogami”, które odby³y siê w miniony weekend, 24-26 maja we franciszkañskim klasztorze. – Bêd±c na emeryturze, uczestniczymy w ¿yciu kulturalnym, ¿eby nauczyæ czego¶ i cokolwiek dobrego ludziom przekazaæ – opowiada W³adys³aw Pitak. Razem z ¿on± sporo czasu po¶wiêcaj± na udokumentowanie ró¿nych wydarzeñ, przedsiêwziêæ, imprez organizowanych przez Zwi±zek Artystów Plastyków RP i Krajowego Bractwa Literackiego w Koszalinie. M. in. filmuj± te¿ uroczysto¶ci odbywaj±ce siê u franciszkanów na Trockiej. Z³apany bakcylPasja artystyczna w ¿yciu pani Tatiany towarzyszy³a od zawsze. Ju¿ w szkole podstawowej nauczycielka plastyki sugerowa³a jej piêcioletnie liceum artystyczne. Niestety, nale¿a³oby wyjechaæ z domu a¿ do Wroc³awia, a na to nie zgodzi³a siê mama. – W naszej miejscowo¶ci otworzono szko³ê pielêgniarsk±, a poniewa¿ moja mama by³a pielêgniark±, wiêc zasugerowa³a mi ten zawód. Posz³am na pielêgniarstwo i zosta³am siostr± medyczn±. W dzieciñstwie z³apa³am bakcyla do rysowania, ale nie mia³am, kiedy siê uzewnêtrzniæ, dlatego cieszê siê, ¿e mam tak± mo¿liwo¶æ na emeryturze – opowiada o swoich dziejach. – Kole¿anka zaproponowa³a, ¿ebym przysz³a do ich grupy artystycznej i zaczê³a malowaæ. Skoñczy³am wtedy te¿ studium kulturalno-o¶wiatowe, ¿eby pracowaæ w tej samej bran¿y, co i m±¿ – dodaje pani Tatiana, która dobrze siê te¿ sprawdza w roli fotografa i operatora. Rzeczywisto¶æ upiêkszona alegori±Jej spojrzenie na otaczaj±cy ¶wiat przez pryzmat pêdzelka i palety jest spojrzeniem dok³adnie odwzorowuj±cym rzeczywisto¶æ, niemal z fotograficzn± dok³adno¶ci±. Wszak fotografuje i filmuje od roku 1987, wspó³pracuj±c z mê¿em, zajmuje siê te¿ scenografi±, charakteryzacj± i organizacj± przedstawieñ teatrów lalkowych, aktorskich i wokalno-muzycznych. Od 2018 roku nale¿y do Zespo³u Pracy Twórczej Plastyki w Koszalinie. Z okazji 30-lecia dzia³alno¶ci Zespo³u wystawi³a na zbiorowej wystawie obraz pt. „Brama Ruszczyca w Wilnie”. Na wystawie u franciszkanów znalaz³y siê prace o ró¿nej tematyce. Obrazy sakralne, przedstawiaj±ce ko¶cio³y Wilna, w tym tryptyk franciszkañski. Kilka obrazów prezentuje architekturê ¶wieck±, jako dodatki s± na pracach z elementami alegorycznymi i fikcyjnymi. Jest te¿ seria, sk³adaj±ca siê z piêciu prac, przedstawiaj±ca Pierrota i Colombinê. Na wystawie w klasztorze franciszkañskim oprócz obrazów Tatiany Pitak znalaz³y siê prace artystów zrzeszonych w Zwi±zku Artystów Plastyków RP i Krajowego Bractwa Literackiego w Koszalinie – Wies³awy Kurowskiej, Rozaliny £azowskiej, El¿biety Kaliñskiej, Teresy Turkiewicz oraz Zdzis³awa Nestoruka, który maluje kaw±. Teresa Worobiej Na zdjêciu: pañstwo Pitakowie z Koszalina u franciszkanów w Wilnie Fot. autorka .
|
|
|
4
|
Polska i Polacy / Newsy, artyku³y, wywiady / Ustawa #StopLGBT w Sejmie
|
: Pa¼dziernik 29, 2021, 08:34:18
|
. Ustawa #StopLGBT w Sejmie. W³odzimierz Czarzasty: Wys³ucha³em najbardziej obrzydliwego wyst±pienia oprac. Urszula Ziemska • • • Krzysztof Kasprzak (Fundacja ¯ycie i Rodzina) podczas pierwszego czytania obywatelskiego projektu ustawy #StopLGBT © Fot. S³awomir Kamiñski / Agencja Wyborcza.pl Krzysztof Kasprzak (Fundacja ¯ycie i Rodzina) podczas pierwszego czytania obywatelskiego projektu ustawy #StopLGBT- Chcia³em pañstwu powiedzieæ, ¿e wys³ucha³em najbardziej obrzydliwego wyst±pienia w Sejmie przez ostatnie dwa lata, jak w nim siedzê - powiedzia³ wicemarsza³ek Sejmu W³odzimierz Czarzasty po wyst±pieniu Krzysztofa Kasprzaka z Fundacji Kai Godek. Co powiedzia³ przedstawiciel wnioskodawców ustawy #StopLGBT? W czwartek 28 pa¼dziernika w Sejmie odby³o siê pierwsze czytanie obywatelskiego projektu homofobicznej ustawy #StopLGBT, pod którym podpisa³o siê 140 tys. obywateli, a którego autorami s± dzia³acze fundacji Kai Godek. Pos³om przedstawi³ go przedstawiciel wnioskodawców Krzysztof Kasprzak. Jego przemówienie wywo³a³o oburzenie w¶ród zgromadzonych na sali plenarnej. Ustawa #StopLGBT w Sejmie. Krzysztof Kasprzak: Parady s± kluczowym elementem szerzenia homopropagandy - Inicjatorzy projektu oraz jego sygnatariusze odrzucaj± zasady "poprawno¶ci politycznej". Nie zamierzamy s³uchaæ oskar¿eñ lewej strony o mityczn± homofobiê - bo fobia to lêk, a my siê was nie boimy. Nie zamierzamy przepraszaæ za sformu³owanie "ideologia LGBT", bo to rzekomo ludzie, a nie ideologia. Za ka¿d± ideologi± stoj± ludzie, tak jak stali na przyk³ad za ideologi± komunistyczn± czy nazistowsk±. Ludzie s± no¶nikiem pewnych idei - czasem s± to idee dobre, czasem z³e. W przypadku ideologii LGBT s± skrajnie z³e, gdy¿ mamy do czynienia z kolejn± ods³on± rodz±cego siê totalitaryzmu - mówi³ z mównicy Kasprzak. Jego wyst±pienie by³o zak³ócane ¶miechem i okrzykami. W pewnej chwili g³os zabra³ prowadz±cy obrady wicemarsza³ek Sejmu W³odzimierz Czarzasty. - Sejm jest miejscem debaty. S± pogl±dy, które jednym siê podobaj±, a innym nie. Nie przerywajcie pañstwo panu, który referuje - powiedzia³ przedstawiciel Lewicy. Krzysztof Kasprzak kontynuowa³ szukanie porównañ miêdzy homoseksualno¶ci± a totalitaryzmami. Stwierdzi³ m.in., ¿e "pierwsze homoseksualne bojówki powsta³y w latach 20-stych i 30-stych w Niemczech w ³onie nazistowskiej partii". - Ruch LGBT d±¿y do dominacji absolutnej w ka¿dej dziedzinie ¿ycia, do obalenia naturalnego porz±dku biologicznego i spo³ecznego i do zaprowadzenia terroru. [...] Parady LGBT s± kluczowym elementem szerzenia homopropagandy. Bez nich ruch LGBT nie bêdzie w stanie osi±gn±æ swoich za³o¿eñ, bez nich nie bêdzie w stanie zamieniæ Polski w têczowa dyktaturê, tak jak zmienili kraje Europy Zachodniej i USA - mówi³ Kasprzak. W³odzimierz Czarzasty wywiesi³ têczow± flagê nad sejmow± mównic± Pos³owie zgromadzeni na sali plenarnej odliczali czas do zakoñczenia przemówienia przedstawiciela fundacji Kai Godek. Kiedy ten up³yn±³, W³odzimierz Czarzasty wy³±czy³ Kasprzakowi mikrofon. Wówczas do sto³u prezydialnego podszed³ przedstawiciel Konfederacji Grzegorz Braun. Pose³ domaga³ siê, aby przedstawiciel wnioskodawców móg³ przemawiaæ dalej, poniewa¿ czê¶æ jego przemówienia zosta³a zag³uszona. Czarzasty nie zgodzi³ siê jednak na dalsze przemówienie Kasprzaka. - Demokracja ma wysok± cenê. Chcia³em pañstwu powiedzieæ, ¿e wys³ucha³em najbardziej obrzydliwego wyst±pienia w Sejmie przez ostatnie dwa lata, jak w nim siedzê - powiedzia³ wicemarsza³ek Sejmu i wywiesi³ nad mównic± niedu¿± têczow± flagê. Zosta³a ona zdjêta jeszcze podczas debaty. Zrobi³ to wicemarsza³ek Sejmu Ryszard Terlecki z PiS w chwili, gdy przej±³ prowadzenie obrad. Pos³owie bêd± g³osowaæ nad ustaw± #StopLGBT w pi±tek 29 pa¼dziernika 2021 miêdzy 15:45 a 17:45. https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/ustawa-supernumberstoplgbt-w-sejmie-w%c5%82odzimierz-czarzasty-wys%c5%82ucha%c5%82em-najbardziej-obrzydliwego-wyst%c4%85pienia/ar-AAQ5eTR?ocid=msedgntp.
|
|
|
6
|
Polska i Polacy / Newsy, artyku³y, wywiady / Z kijami i kamieniami na Stra¿ Graniczn± i ¿o³nierzy
|
: Pa¼dziernik 27, 2021, 11:26:14
|
. Z kijami i kamieniami na Stra¿ Graniczn± i ¿o³nierzy! Agresywni imigranci zaatakowali Polaków - FILM wg © Stra¿ Graniczna Dwóch polskich ¿o³nierzy trafi³o w niedzielê wieczorem do szpitala, po kolejnej si³owej próbie przedarcia siê migrantów z Bia³orusi do Polski. Do zdarzenia dosz³o niedaleko Usnarza Górnego - poinformowa³a dzi¶ rano rzeczniczka Stra¿y Granicznej ppor. Anna Michalska. Jak przekaza³a rzeczniczka, grupa cudzoziemców licz±ca ok 60 osób próbowa³a si³owo wedrzeæ siê do Polski. Byli bardzo agresywni. W¶ród nich by³y te¿ osoby z koczowiska, utrzymywanego przez stronê bia³orusk± na wysoko¶ci Usnarza Górnego. "Cudzoziemcy u¿ywali kijów i rzucali kamieniami w funkcjonariuszy Stra¿y Granicznej i ¿o³nierzy Wojska Polskiego. Jeden z ¿o³nierzy zosta³ uderzony przez cudzoziemca ga³êzi± w twarz, a drugi kamieniem w twarz. Obaj musieli zostaæ przewiezieni do szpitala w Bia³ymstoku. Ich ¿yciu nie zagra¿a ¿adne niebezpieczeñstwo. Ju¿ opu¶cili szpital" - powiedzia³a Michalska. Jak doda³a, drobnych obra¿eñ, niewymagaj±cych pomocy medycznej doznali równie¿ funkcjonariusze Stra¿y Granicznej. Ostatecznie migrantom nie uda³o przedrzeæ siê na polsk± stronê. "W¶ród osób forsuj±cych granicê, funkcjonariusze rozpoznali bia³oruskich ¿o³nierzy w cywilnych ubraniach, którzy m.in. no¿ycami ciêli concertinê" - podkre¶li³a rzeczniczka. Przypomnia³a przy tym, ¿e w sobotê cudzoziemcy równie¿ bezskutecznie próbowali przedrzeæ siê do Polski w okolicach Usnarza Górnego. Grupa 70 osób rzuca³a wtedy m.in. kamieniami. Z informacji Stra¿y Granicznej wynika, ¿e od soboty w koczowisku w Usnarzu Górnym po stronie bia³oruskiej nie ma ju¿ ¿adnych osób. Pozosta³y jedynie namioty, a miejsca pilnuj± s³u¿by bia³oruskie. https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/z-kijami-i-kamieniami-na-stra%C5%BC-graniczn%C4%85-i-%C5%BCo%C5%82nierzy-agresywni-imigranci-zaatakowali-polak%C3%B3w-film/ar-AAPUULP?ocid=msedgntp.
|
|
|
8
|
Polska i Polacy / Newsy, artyku³y, wywiady / Minê³a rocznica wyboru kard. Karola Wojty³y na papie¿a.
|
: Pa¼dziernik 27, 2021, 10:03:28
|
. 16 pa¼dziernika 2018 roku, minê³a 40. rocznica wyboru kard. Karola Wojty³y na papie¿a. Mimo ¿e up³ynê³o ju¿ ponad trzyna¶cie lat od ¶mierci Jana Paw³a II, pamiêæ o nim jest w¶ród Polaków wci±¿ ¿ywa. Uwa¿a tak a¿ 96% Polaków – podaje Centrum Badania Opinii Spo³ecznej (CBOS). Dla ogromnej wiêkszo¶ci badanych papie¿ pozostaje wa¿nym autorytetem moralnym, niemniej 40 proc. badanych uwa¿a, ¿e wiêkszo¶æ Polaków nie uwzglêdnia jego nauczania w codziennym ¿yciu. Wyra¼nie rzadziej ni¿ przekonanie dotycz±ce pamiêci o Janie Pawle II wyra¿ana jest opinia ¶wiadcz±ca o znajomo¶ci papieskiego nauczania. Wprawdzie dominuje pogl±d, ¿e Polacy w wiêkszo¶ci znaj± tre¶æ nauczania Jana Paw³a II (71% wskazañ), jednak w±tpliwo¶ci co do tego nie ma tylko 15 procent badanych. W jeszcze mniejszym stopniu Polacy s± prze¶wiadczeni, ¿e nauczanie Jana Paw³a II znajduje zastosowanie w ¿yciu Polaków. W tej kwestii odpowiedzi s± do¶æ mocno podzielone. Ponad dwie pi±te respondentów (45%, tyle samo co przed trzema laty) uwa¿a, ¿e wiêkszo¶æ Polaków kieruje siê w swoim ¿yciu wskazaniami Jana Paw³a II, w tym co dwunasty (8% ogó³u) jest o tym stanowczo przekonany. Przeciwn± opiniê wyra¿a 39% ankietowanych (od roku 2015 spadek o 5 punktów procentowych). . .
|
|
|
9
|
Kategoria ogólna / Dyskusja ogólna / Odp: Newsy, artyku³y, wywiady
|
: Sierpieñ 02, 2015, 15:04:53
|
Wychowanie bez p³ci? To bzdura! . Z prof. Zbigniewem Lwem-Starowiczem, prezesem Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego rozmawia Monika Florek-Mostowska. Ca³a rozmowa opublikowana zosta³a w 46. wydaniu Do Rzeczy. . ¦rodowiska katolickie coraz intensywniej przestrzegaj± przed szerzeniem siê ideologii gender. Jakie dostrzega pan profesor zagro¿enia z jej strony? . Dla mnie gender jest interesuj±ce z poznawczego punktu widzenia, bo jest to inny punkt widzenia kwestii p³ci. Natomiast pewne pomys³y mi siê kategorycznie nie podobaj±. Nie uwa¿am, ¿e dziecko trzeba wychowywaæ bezp³ciowo i czekaæ, a¿ samo sobie wybierze p³eæ. To bzdura! Wiem, ¿e mówi±c to, podpadam ¶rodowiskom feministycznym, które niedawno nazwa³y mnie „Gowinem w seksuologii”, co znaczy, ¿e jestem odbierany jako konserwatywnie my¶l±cy (nie wiem, czy pan Gowin jest z tego zadowolony, czy nie). Mam czworo dzieci i sze¶cioro wnucz±t. I nigdy ¿adnemu z nich nie narzuca³em, jakimi zabawkami maj± siê bawiæ. Zawsze wybiera³y je bezb³êdnie, zgodnie ze swoj± p³ci± biologiczn±. Dziewczynki w zabawach pe³ni³y role kobiece, ch³opcy mêskie. Uwa¿am wiêc, ¿e bezp³ciowe wychowanie jest bezsensowne. ¯yjemy w czasach, w których mê¿czyzna mo¿e pe³niæ wiele ról, nie tylko byæ wojownikiem. Mo¿e byæ zniewie¶cia³y, mo¿e zajmowaæ siê domem, mo¿e pój¶æ na urlop tacierzyñski. Ma szeroki wachlarz aktywno¶ci w ramach swojej biologicznej p³ci. Nie widzê wiêc potrzeby traktowania dzieci bezp³ciowo. . Jednak jest du¿o ha³asu o model partnerski… . Co gorsze, dochodzi do absurdów: nie mo¿na pozytywnie mówiæ o tradycyjnym modelu rodziny, bo od razu dostaje siê w ko¶æ. Tymczasem ludzie wybieraj± ró¿ne modele. Niech m±¿ gotuje. To ich wspólna decyzja, nikomu nic do tego, ale nie mo¿na od razu krytykowaæ, gdy kto¶ wybiera inny model. Teraz model tradycyjny jest na cenzurowanym. Dochodzi do tego, ¿e siê cenzuruje bajki i legendy. Kto chce, niech sobie tworzy nowe bajki. Jednak dlaczego mamy przerabiaæ stare? Dlaczego nie mo¿emy ogl±daæ filmów Disneya tylko dlatego, ¿e niektórzy uwa¿aj± je za seksistowskie? , Czy takie nastawienie to dzisiaj najwiêksze zagro¿enie dla relacji damsko-mêskich? . Dzisiaj obserwujemy kilka powa¿nych zagro¿eñ na tym polu. Jedno z najpowa¿niejszych to pornografia, która coraz intensywniej wkracza do naszego ¿ycia. Dawniej by³y tzw. ¶wierszczyki, które m³odzie¿ ogl±da³a ukradkiem, i jedyne, co mog³a zobaczyæ, to nagie cia³o. I by³y to epizodyczne zdarzenia. W tej chwili mamy do czynienia z wielkim przemys³em pornograficznym, który pokazuje fa³szywy ¶wiat. Zagro¿enie polega na tym, ¿e osoby (g³ównie mê¿czy¼ni) korzystaj±ce z pornografii, chc± przenosiæ j± do ¿ycia. Wspó³czujê m³odym kobietom. Teraz wielu mê¿czyzn ma podwójny standard seksu. Masturbuj± siê w kontakcie z pornografi± i to staje siê dominuj±c± form± ich aktywno¶ci seksualnej. To dla nich wiêksza frajda ni¿ relacja seksualna z kobiet±, poniewa¿ w tej sytuacji mog± dzia³aæ egoistycznie. Nie musz± dbaæ o partnerkê. To rozbija relacjê nie tylko z t± konkretn± kobiet±, ale wrêcz upo¶ledza cz³owieka. Coraz czê¶ciej pojawia siê postawa „seks dla seksu” i – co ciekawe – ta postawa zaczyna siê pojawiaæ równie¿ u kobiet. Dotychczas cechowa³a g³ównie panów. Badania wykonane w 1977 r. pokaza³y, ¿e jedynie kilka procent badanych korzysta³o z seksu w oderwaniu od relacji. Teraz jest to kilkadziesi±t procent. To mnie niepokoi, bo zanika g³êboka wiê¼ miêdzy lud¼mi. Internet jest wykorzystywany do cyberseksu. Zauwa¿my, ¿e dzisiaj prawie nie ma ekshibicjonistów. Taka osoba wchodzi do Internetu, ma kamerê i szybko zdobywa olbrzymi± liczbê odbiorców. Seks w Internecie to najbardziej dynamiczna ga³±¼ przemys³u. . Szczególnie dla dzieci. . Tak, z raportu „Seksualno¶æ Polaków 2012” wynika, ¿e kontakt z pornografi± ma prawie 78 proc. uczniów. Przynajmniej raz w miesi±cu pornografiê ogl±da 73,8 proc. ch³opców i 31,7 proc. dziewcz±t. . Czym to grozi? . U ch³opców pornografia prowadzi do nieprawid³owego nastawienia wobec kobiet, nieadekwatnych oczekiwañ w przysz³o¶ci. Tacy ch³opcy w doros³ym ¿yciu s³abiej odczuwaj± bod¼ce seksualne w relacji z partnerk±. Omijana jest faza rozwojowa polegaj±ca na zauroczeniu i romantycznej mi³o¶ci na rzecz seksualizacji relacji z kobietami. W przypadku dziewcz±t pornografia prowadzi do zaburzenia obrazu w³asnej osoby, wi±zania kobieco¶ci z uleg³o¶ci± seksualn± oraz traktowania seksu jako instrumentu wymiany spo³ecznej. (…) . Je¶li chodzi o szko³ê, to coraz intensywniej wciska siê tam ideologia gender. . W tej sprawie zarówno Ko¶ció³, jak i ¶rodowiska zwi±zane z MEN pope³ni³y du¿y b³±d. Seksuolodzy, mówiê równie¿ o sobie, chcieli promowaæ edukacjê seksualn± obejmuj±c± cztery wymiary cz³owieka: biologiczny, psychiczny, spo³eczny i duchowy. Taki model edukacji seksualnej zosta³ stworzony. Widzieli¶my seksualno¶æ w szerokim kontek¶cie – ma³¿eñstwa i rodziny. Program mia³ dostarczaæ informacje adekwatne do etapu rozwojowego poszczególnych grup uczniów. Przedszkolaki pytaj±: „Jak przyszed³em na ¶wiat?”. M³odzie¿ zainteresowana jest anatomi±, uczuciami. Przekazywali¶my im tê wiedzê w kontek¶cie, odpowiedzialno¶ci za drugiego cz³owieka, a nie zaspokajania w³asnych potrzeb. Natomiast przedstawiciele Ko¶cio³a siê przestraszyli i narzucili model nierealistyczny, nieprzystaj±cy do ¿ycia, który m³odzie¿ oprotestowa³a. W efekcie powsta³a luka i w tê lukê wdzieraj± siê wszyscy inni, nie tylko gender, ale te¿ przemys³ pornograficzny i modele wychowania, które ograniczaj± siê tylko do nauczania antykoncepcji. ¬le siê sta³o. (…) . Ca³o¶æ rozmowy Moniki Florek-Mostowskiej z prof. Zbigniewem Lwem-Starowiczem dostêpna jest w 46. wydaniu Do Rzeczy. . http://dorzeczy.pl/wychowanie-bez-plci-to-bzdura/
|
|
|
13
|
Polska i Polacy / Newsy, artyku³y, wywiady / Odp: Krzy¿ przed pa³acem prezydenckim
|
: Sierpieñ 05, 2010, 17:23:48
|
[size=18]Co o religii mówi Konstytucja RP z 1997 roku? Kto twierdzi, ¿e jest w niej mowa o ¶wiecko¶ci pañstwa lub o jego neutralno¶ci myli siê lub k³amie. Pañstwo ma byæ bezstronne, to znaczy NIE WOLNO MU INGEROWAÆ W SFERY ¯YCIA RELIGIJNEGO oraz nie mo¿e ono faworyzowaæ jednej religii ponad drug±. Na za to zapewniaæ swobodê wyra¿ania przekonañ religijnych w ¿yciu publicznym. [/size] Oto co mówi konstytucjia: Art. 25. 1. Ko¶cio³y i inne zwi±zki wyznaniowe s± równouprawnione. 2. W³adze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowuj± bezstronno¶æ w sprawach przekonañ religijnych, ¶wiatopogl±dowych i filozoficznych, zapewniaj±c swobodê ich wyra¿ania w ¿yciu publicznym. 3. Stosunki miêdzy pañstwem a ko¶cio³ami i innymi zwi±zkami wyznaniowymi s± kszta³towane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezale¿no¶ci ka¿dego w swoim zakresie, jak równie¿ wspó³dzia³ania dla dobra cz³owieka i dobra wspólnego. 4. Stosunki miêdzy Rzecz±pospolit± Polsk± a Ko¶cio³em katolickim okre¶laj± umowa miêdzynarodowa zawarta ze Stolic± Apostolsk± i ustawy. 5. Stosunki miêdzy Rzecz±pospolit± Polsk± a innymi ko¶cio³ami oraz zwi±zkami wyznaniowymi okre¶laj± ustawy uchwalone na podstawie umów zawartych przez Radê Ministrów z ich w³a¶ciwymi przedstawicielami. Nastêpnie interesuj±ce nas postanowienia pojawiaj± siê w rozdziale drugim WOLNO¦CI, PRAWA I OBOWI¡ZKI CZ£OWIEKA I OBYWATELA. A w nim: Art. 53. 1. Ka¿demu zapewnia siê wolno¶æ sumienia i religii. 2. Wolno¶æ religii obejmuje wolno¶æ wyznawania lub przyjmowania religii wed³ug w³asnego wyboru oraz uzewnêtrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, swojej religii przez uprawianie kultu, modlitwê, uczestniczenie w obrzêdach, praktykowanie i nauczanie. Wolno¶æ religii obejmuje tak¿e posiadanie ¶wi±tyñ i innych miejsc kultu w zale¿no¶ci od potrzeb ludzi wierz±cych oraz prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie siê znajduj±. 3. Rodzice maj± prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje siê odpowiednio. 4. Religia ko¶cio³a lub innego zwi±zku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej mo¿e byæ przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie mo¿e byæ naruszona wolno¶æ sumienia i religii innych osób. 5. Wolno¶æ uzewnêtrzniania religii mo¿e byæ ograniczona jedynie w drodze ustawy i tylko wtedy, gdy jest to konieczne do ochrony bezpieczeñstwa pañstwa, porz±dku publicznego, zdrowia, moralno¶ci lub wolno¶ci i praw innych osób. 6. Nikt nie mo¿e byæ zmuszany do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych. 7. Nikt nie mo¿e byæ obowi±zany przez organy w³adzy publicznej do ujawnienia swojego ¶wiatopogl±du, przekonañ religijnych lub wyznania. Warto jeszcze w tym kontek¶cie wspomnieæ o tym artykule z tego samego rozdzia³u: Art. 48. 1. Rodzice maj± prawo do wychowania dzieci zgodnie z w³asnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzglêdniaæ stopieñ dojrza³o¶ci dziecka, a tak¿e wolno¶æ jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. 2. Ograniczenie lub pozbawienie praw rodzicielskich mo¿e nast±piæ tylko w przypadkach okre¶lonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia s±du. Puchaty foto PAP [size=18]I co POmuszki? Gdzie jest wasza ¶wiecko¶æ? W konstytucji ... ... RP jej nie ma, a GW i TVN nie s± liter± prawa w Polsce! [/size] Puchaty foto PAP [size=18]PO tak gwa³townie zwalcza pamiêæ po Lechu K. ¿e na razie dla wielu Polaków sta³ siê legend±. A ju¿ wkrótce stanie siê symbolem walki o wolno¶æ.[/size] ~Merkantyliusz
|
|
|
14
|
Polska i Polacy / Newsy, artyku³y, wywiady / Odp: Krzy¿ przed pa³acem prezydenckim
|
: Sierpieñ 05, 2010, 17:23:24
|
[size=18]Polska jest pañstwem ¶wieckim i to gwarantuje konstytucja. Nie ma wiêc miejsca dla takich sytuacji jak ta z krzy¿em. Chcecie uczciæ Kaczyñskiego zróbcie to w ciszy i zadumie w miejscach do tego przeznaczonych tj. ko¶cio³y, cmentarze. Do¶c tej pomnikomanii ktor± Wasi przywódcy (nie kto inny) tak bardzo krytykowali za czasów socjalizmu. [/size] ~eden foto PAP [size=18]rozkosz to ma Senyszyn ma siê rozumieæ bo, widzi w tym ... ... zdejmowaniu krzy¿y przyjemno¶æ i u¶miech na twarzy [/size] andy.p88
|
|
|
15
|
Polska i Polacy / Newsy, artyku³y, wywiady / Odp: Krzy¿ przed pa³acem prezydenckim
|
: Sierpieñ 05, 2010, 17:23:00
|
[size=18]To nie s± zwykli obroñcy KRZY¯A... Napisa³e¶, ¿e "rz±d odpowiada za ¶mieræ 96 ludzi". Rozumiem, ¿e masz KONKRETNE dowody w tej sprawie. Je¿eli tak, natychmiast zg³o¶ siê do prokuratury i przedstaw je przyczyniaj±c siê w ten sposób do przyspieszenia ¶ledztwa. Je¿eli nie, ZAMILCZ OSZO£OMIE!!![/size] ~VX foto PAP [size=18]ludzie którzy klêcz± i siê modl± przed krzy¿em s± ludzmi wyznaj±cymi wiarê ,a je¿eli kto¶ nie wierzy to nic mu do tego bo w Polsce jest konstytucyjna wolno¶æ sumienia i wyznania,kto obraza drugiego cz³owieka za jego przekonania religijne mo¿e podlegaæ karze[/size] andy.p88 foto PAP [size=18]u Rydzyka nie us³yszysz nic o tym krzy¿u oprócz podstawowej informacji jak± podaje tvn. W tej sprawie dowiesz siê wiêcej z wszystkich innych mediów ni¿ od niego. I nie s³ysza³am, by wysy³a³ tam pielgrzymki dla obrony krzy¿a i nie zwalaj na cz³owieka jak nie jest winien.[/size] Anna
|
|
|
|