Nasza Wiara - Forum dla ludzi wierz±cych, kochaj±cych i pozytywnie my¶l±cych
Grudzieñ 23, 2024, 09:48:49 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: Witamy w serwisie  (Przeczytany 5003 razy)
ascetyk
Administrator
Aktywny u¿ytkownik
*****
Wiadomo¶ci: 147


« : Styczeñ 15, 2008, 09:45:08 »

Witamy w serwisie
www.naszawiara.darmowefora.pl

Mamy nadziejê, ¿e u¿ywanie Twojego forum bêdzie Ci siê podoba³o. Je¶li napotkasz jakiekolwiek problemy, zawsze mo¿esz zwróciæ siê do nas po pomoc.

Dziêkujemy!
Zapisane
Video-Lux
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 21


« Odpowiedz #1 : Maj 27, 2008, 09:59:47 »



Cyfrowe nagrywanie uroczysto¶ci firmowych, szkolnych i rodzinnych                               
(wesela, studniówki, komunie, imprezy szkolne, zak³adowe, koncerty, itd)
*
Monta¿ nagrañ zleconych
Rejestracja i monta¿ filmów reklamowych, szkoleniowych, instrukta¿owych.
Archiwizacja nagrañ VHS, mini DV na p³ytach DVD.
*
Do rejestracji u¿ywamy profesjonalnych kamer cyfrowych.
*
Us³ugi realizujemy na terenie woj. zachodniopomorskiego.
Wykonujemy równie¿ zlecenia w odleg³ych miejscowo¶ciach i s±siednich województwach.



kontakt:

video-lux@wp.pl

tel. 094-340-60-06,
 tel. kom. 660-332-172   





http://videolux.republika.pl/
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #2 : Listopad 18, 2008, 20:55:16 »

Masz tyle na g³owie, ¿e poczucie bezradno¶ci zaciera Ci ¶wiadomo¶æ tego, co naprawdê jest istotne, a które problemy, trochê mniej pal±ce „zagêszczaj±” tylko atmosferê wokó³ Ciebie. Kiedy budzisz siê co rano z ciê¿arem spraw, które Ciê zniechêcaj± do jakichkolwiek dzia³añ i zaczynasz dzieñ od u¶wiadomienia sobie, jakie to ¿ycie jest beznadziejne i nie ma szans, by co¶ dobrego Ciê spotka³o; albo wrêcz przeciwnie – ca³± masê problemów próbujesz zepchn±æ gdzie¶ do k±cika ¶wiadomo¶ci, bo czujesz, ¿e stanie oko w oko z nimi przerasta Twoj± wytrzyma³o¶æ – to znak, ¿e czas przyjrzeæ siê dok³adnie temu mieczowi Damoklesa ukutego z wszystkich problemów i spraw, które Ciê przyt³aczaj±. Zamieñ go na miecz Aleksandra Macedoñskiego - jednym ¶mia³ym ciêciem rozwi±¿ wêze³ gordyjski.
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #3 : Marzec 17, 2009, 15:47:07 »


foto: W³adys³aw Pitak


foto: W³adys³aw Pitak

Konferencja Ko¶ció³ bez Tajemnic, która odby³a siê w dniach 26-28.04.2007 w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu.
foto: Tatiana Pitak




foto: W³adys³aw Pitak

Projekcj± filmu Macieja Gawlikowskiego "Zastraszyæ ksiêdza" rozpoczê³a siê w czwartek po po³udniu w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu (Wielkopolskie) konferencja "Ko¶ció³ bez tajemnic", po¶wiêcona g³ównie lustracji w Ko¶ciele, a tak¿e wyzwaniom, jakie stoj± przed dziennikarzami we wspó³czesnym ¶wiecie.



foto: W³adys³aw Pitak

Do Lichenia przyjecha³o ok. 70 dziennikarzy lokalnych i regionalnych gazet, telewizji i rozg³o¶ni radiowych z ca³ego kraju. Konferencja zakoñczy siê w sobotê.

Tu¿ po projekcji filmu, opowiadaj±cego o inwigilacji krakowskich duchownych przez SB, uczestnicy licheñskiej konferencji spotkali siê z jego realizatorem Maciejem Gawlikowskim, który opowiedzia³ o swojej pracy przy tym dokumencie.



foto: W³adys³aw Pitak


foto: Tatiana Pitak

"Pierwsz± konferencjê z cyklu, który zatytu³owali¶my +Ko¶ció³ bez tajemnic+, zorganizowali¶my rok temu. Szukali¶my wówczas odpowiedzi na pytanie: czy i jak pisaæ o sprawach trudnych dla Ko¶cio³a. W tym roku z jedn± z takich spraw - problemem lustracji - zmierzymy siê" - powiedzia³ rzecznik prasowy licheñskiego sanktuarium, marianin ks. Zbigniew Krochmal.



foto: W³adys³aw Pitak

Doda³, ¿e podejmuj±c temat lustracji w Ko¶ciele, organizatorzy odpowiedzieli na oczekiwania dziennikarzy, którzy byli uczestnikami pierwszej konferencji. Dziennikarze pytani o to, co by ich interesowa³o w tym roku - w zdecydowanej wiêkszo¶ci wskazali na ten w³a¶nie problem.



foto: W³adys³aw Pitak

Konferencja Ko¶ció³ bez Tajemnic, która odby³a siê w dniach 26-28.04.2007 w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu. Ks. Adam Boniecki. foto: W³adys³aw Pitak


foto: Tatiana Pitak

Na foto: Marek Lasota z IPN i W³adys³aw Pitak z LOGOS-u


foto: W³adys³aw Pitak

Na foto: ks. Adam Boniecki i Tomasz Terlikowski


foto: W³adys³aw Pitak


foto: W³adys³aw Pitak


foto: Tatiana Pitak

Na foto: W³adys³aw Pitak i Tomasz Terlikowski

Konferencja Ko¶ció³ bez Tajemnic, która odby³a siê w dniach 26-28.04.2007 w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu.
foto: Tatiana Pitak



W pi±tek z dziennikarzami spotkali siê: historyk IPN Marek Lasota, redaktor naczelny "Tygodnika Powszechnego" ks. Adam Boniecki, publicysta Tomasz Terlikowski, rzecznik prasowy Konferencji Episkopatu Polski ks. Józef Kloch.



foto: W³adys³aw Pitak

 
foto: W³adys³aw Pitak


foto: W³adys³aw Pitak


foto: W³adys³aw Pitak


foto: W³adys³aw Pitak


Konferencja Ko¶ció³ bez Tajemnic, która odby³a siê w dniach 26-28.04.2007 w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu. foto: W³adys³aw Pitak


foto: W³adys³aw Pitak


foto: W³adys³aw Pitak


foto: W³adys³aw Pitak

Konferencja "Ko¶ció³ bez tajemnic" odby³a siê pod medialnym patronatem Polskiej Agencji Prasowej, a honorowy patronat nad ni± sprawuje rzecznik Konferencji Episkopatu Polski. (PAP)



foto: W³adys³aw Pitak


foto: W³adys³aw Pitak

Konferencja : Ko¶ció³ bez Tajemnic, która odby³a siê w dniach 26-28.04.2007 w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu. Kopia obrazu Matki Boskiej Licheñskiej w kaplicy papie¿a Jana Paw³a II
foto: W³adys³aw Pitak



foto: W³adys³aw Pitak

Konferencja : Ko¶ció³ bez Tajemnic, która odby³a siê w dniach 26-28.04.2007 w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu. Basia G³owinkowska i Tatiana Pitak przy ³o¿u, w którym sypia³ papie¿ Jan Pawe³ II.
foto: W³adys³aw Pitak




foto: Tatiana Pitak

Konferencja i warsztaty dziennikarskie: Ko¶ció³ bez Tajemnic , która odby³a siê w dniach 26-28.04.2007 w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu. W³adys³aw Pitak za biurkiem papie¿a Jana Paw³a II.
foto: Tatiana Pitak
Zapisane
ascetyk
Administrator
Aktywny u¿ytkownik
*****
Wiadomo¶ci: 147


« Odpowiedz #4 : Czerwiec 13, 2009, 11:26:30 »




PODRÓ¯E NA KRESY

- 12 p³yt dvd , prod. 1992

     P³yta dvd nr 1

Kap³an z Gu³agu cz. I - 29 min - wzruszaj±ca opowie¶æ o powrocie ks. Kazimierza ¦wi±tka z Gu³agu do katedry w Piñsku na Polesiu

 Kap³an z Gu³agu cz. II - 29 min - odbudowa katedry w   Piñsku, któr±  Bia³orusini chcieli zamieniæ w browar. S³ynne nazwiska: Skirmutowie, Ordowie, Butrymowicze, Stankiewicze, Szpakowscy, Roszkiewicze i inni.

 
         P³yta dvd nr 2

Polesia czar - 26 min -  polska szlachta ko³chozowa, umieraj±ce wioski - ¿yæ jest lepiej, ale rado¶ci ma³o, piosenki polskie i bia³oruskie, chaty kryte s³om±, dodatek za radioaktywno¶æ

Nie¶wie¿ - 25 min - Ksiêstwo O³yckie i Nie¶wie¿skie. Ksiê¿a, którzy ucz± polskiego i maluj± ko¶cio³y. Klasztor s.s. Benedyktynek czy technikum z internatem? Brama S³ucka - Ostra Brama Polesia.

         P³yta dvd nr 3

Ko¶cio³y Wo³ynia i Podola - 29 min -  Krzemieniec, Borszczów, Czortków, Kopiczyna,  cudowny obraz MB Borszczowskiej, Ska³a Podolska, Jeziorzany, Zbara¿, Go³uchów

Poczajów - 30 min -  £awra Poczajowska-Jasna Góra Ukrainy, Poczajowskie dzwony, b³ogos³awiony Kijów i jego grota.

           P³yta dvd nr 4

Z ró¿nych stron Wo³ynia - 26 min - Korzec, Wi¶niowiec, Zofiówka pod Humaniem. S³ynne nazwiska, Wi¶niowieccy, Potoccy   

Krzemieniec - 30 min -  miejsce urodzin J. S³owackiego. Losy Liceum Krzemienieckiego, pomordowani Polacy


          P³yta dvd nr 5

Buczacz - 28 min- opowie¶ci  Jerzego Janickiego. Nad rzek± Stryp± w XIV w. wybudowano tu zamek obronny, który nale¿a³ do Buczackich, Golskich i Potockich. Zamek przetrwa³ napady Tatarów, Turków i Kozaków. W 1672 r., gdy Mahomet IV dowiedzia³ siê, ¿e obron± kieruje ¿ona w³a¶ciciela Teresa Potocka, pocz±tkowo odst±pi³ od oblê¿enia i ofiarowanego okupu, lecz po pewnym czasie, zaj±³ go na swoj± czasow± siedzibê.

Czortków - 24 min - Stary polski cmentarz z licznymi nagrobkami (zachowany, lecz w znacznym stopniu zdewastowany, mauzoleum i katakumby ofiar ukraiñskich egzekucji z lat 1918-1919. Spoczywaj± tam prochy obroñców Czortkowa z okresu walk polsko-ukraiñskich, m.in. m³odzi Polacy 16-, 17-letni gimnazjali¶ci. Ruiny zamku czortkowskiego na tzw. Wygnance z XVI wieku .Ko¶ció³ rzymskokatolicki pw. ¶w. Stanis³awa w Czortkowie - dawniej ko¶ció³ oo. dominikanów.
     

          P³yta dvd nr 6

Jaz³owiec - 29 min - jedna z najstarszych osad polskich na Podolu. W³asno¶æ Buczackich (którzy po osiedleniu siê w Jaz³owcu przyjêli nazwisko Jaz³owieckich), Radziwi³³ów i Koniecpolskich. Miejsce urodzenia poety Kornela Ujejskiego, oraz - prawdopodobnie - miejsce ¶mierci i pochówku wybitnego kompozytora doby renesansu Miko³aja Gomó³ki urodzonego w Sandomierzu. W miasteczku do chwili obecnej znajduje siê klasztor Sióstr Niepokalanek (za³o¿ony w 1863 przez przyby³± z Rzymu b³. Marcelinê Darowsk±).

W grudniu 1918 klasztor w Jaz³owcu zosta³ zajêty przez wojska ukraiñskie i zamieniony na wiêzienie dla internowanych Polaków. W lecie 1919 w w±wozach w pobli¿u Jaz³owca odby³a siê trzydniowa, zwyciêska bitwa 14 Pu³ku U³anów (utworzonego w Rosji z Polaków s³u¿±cych w armii carskiej) z wojskami ukraiñskimi. Od dnia zwyciêstwa - 11 lipca 1919 pu³k ten przyj±³ nazwê U³anów Jaz³owieckich.

Ostróg - 25 min - miasto na Ukrainie (obwód rówieñski), nad rzek± Horyñ przy uj¶ciu Wilii, dawna rezydencja magnaterii polskiej. Stary gród ruski, wzmiankowany ju¿ w 1100; od drugiej po³owy XII wieku w Ksiêstwie Wo³yñskim;

W latach 1919–39 w granicach Polski, w ówczesnym pow. zdo³bunowskim, w dawnym województwie wo³yñskim. Miasto by³o garnizonem macierzystym Batalionu KOP "Ostróg" i 19. Pu³ku U³anów Wo³yñskich. Podczas II wojny ¶wiatowej, we wrze¶niu 1939 zajêty przez ZSRR i w³±czony nastêpnie w sk³adzie Ukrainy Zachodniej do ZSRR.

W Borszczówce niemieckie komando SS zamordowa³o 115 osób, w Lidawce zlikwidowano ca³± koloniê.

 
          P³yta dvd nr 7

Gdzie¶ na Bukowinie - 24 min - kraina historyczna po³o¿ona pomiêdzy Karpatami Wschodnimi a ¶rodkowym Dniestrem, podzielona po II wojnie ¶wiatowej na Bukowinê pó³nocn± (ukraiñsk±) oraz Bukowinê po³udniow± (rumuñsk±). Stanowi pó³nocn± czê¶æ historycznej Mo³dawii.

Skupiska miejskie terenów  Bukowiny, to przede wszystkim le¿±ca na po³udniu Suczawa i rozwijaj±ce siê na pó³nocy Czerniowce. Potê¿na twierdza suczawska do dzi¶ imponuje swymi walorami obronnymi. Monastyry suczawskie, z monastyrem ¶w. Jana z Suczawy na czele, ¶wiadcz± o poziomie kultury prawos³awnej ca³ej ówczesnej Mo³dawii.

Historia Czerniowiec by³a trochê odmienna, bardziej kupiecka. Czerniowce te¿ pó¼niej stan± siê stolic± austriackiej Bukowiny. Ziemie te by³y terenem nieudanej wyprawy króla polskiego Jana Olbrachta w 1497 r., którego wojska zosta³y zmuszone do odst±pienia od obleganej Suczawy, a nastêpnie rozbite w lasach mo³dawskich („Za króla Olbrachta, wyginê³a szlachta”).

W marcu 1849 Bukowina zosta³a od³±czona od Galicji i sta³a siê osobnym krajem koronnym jako Ksiêstwo Bukowiny z osobnymi organami w³adzy -  Prezydium Krajowym, sejmem krajowym i wydzia³em krajowym.

 Zaleszczyki - 25 min - miasto na Podolu w zachodniej Ukrainie, po³o¿one w g³êbokim jarze w zakolu Dniestru, administracyjnie znajduje siê w obwodzie tarnopolskim. Nale¿a³y pierwotnie do Lubomirskich. Miastem sta³y siê dopiero w 1766 jako w³asno¶æ króla Stanis³awa Augusta Poniatowskiego, otrzymuj±c plan regulacyjny zgodny z polsk± tradycj± - prostok±tny rynek z ratuszem po¶rodku, ko¶cio³em parafialnym usytuowanym przy ulicy wychodz±cej z naro¿nika rynku i szachownic± ulic. Z uwagi na swój specyficzny, bardzo ciep³y klimat w II Rzeczypospolitej znany kurort ze wspania³ymi pla¿ami nad Dniestrem, miejsce jedynego wystêpowania wielu gatunków ro¶lin, "stolica" uprawy winoro¶li. Co roku urz±dzano tu ogólnopolskie ¶wiêto winobrania.

do Zaleszczyk na wypoczynek kilkakrotnie przybywa³ Marsza³ek Józef Pi³sudski.

          P³yta dvd nr 8

Czerwony pas - 25 min

Nazwa Ko³omyja ma zwi±zek z za³o¿ycielem miasta królem halickim Kolomanem. W roku 1459 hospodar mo³dawski Stefan III Wielki z³o¿y³ tutaj ho³d Kazimierzowi Jagielloñczykowi. Jako powiat by³ jednostk± administracyjn± w okresie I Rzeczypospolitej, ziemia halicka, województwo ruskie od 1569 do 1772 r.

W latach 1886-1945 w Ko³omyji funckjonowa³y tramwaje parowe. Przez ca³y okres swojej historii by³o nieustannie niszczone przez Tatarów, Kozaków oraz wojska mo³dawskie.

Kosów Huculski czy Kosów Pokucki. Po³o¿ony nad Rybnic±, dop³ywem Prutu.  W II Rzeczypospolitej miasto powiatowe województwa stanis³awowskiego. Podczas inwazji sowieckiej na Polskê w 1939 roku tutaj rz±d polski spêdzi³ ostatni± noc i przekroczy³ granicê z Rumuni± na rzece Czeremosz.

Kuty - osiedle typu miejskiego nad Czeremoszem, w malowniczej okolicy górzystej na pograniczu Bukowiny. Od 1991 na Ukrainie, w obwodzie iwanofrankowskim, rejonie kosowskim. W okresie miêdzywojennym Kuty s³ynê³y jako miejscowo¶æ wypoczynkowa i o¶rodek lokalnego rzemios³a artystycznego (tkactwo, hafciarstwo, garncarstwo).  Corocznie w dniu 13 czerwca odbywa³y siê tu s³awne odpusty ormiañskie, ¶ci±gaj±ce Ormian z Polski, Bukowiny, Mo³dawii, a nawet Armenii

Czerniowce  - Miasto zosta³o przy³±czone do Austrii w 1775 r. Podczas I wojny ¶wiatowej zajête przez Rosjan w kwietniu 1916, przez pó³tora roku by³o na linii frontu. W latach 1918-1940 nale¿a³o do Rumunii . Latem 1940 przy³±czone do ZSRR jako Czernowice. W latach 1941-1944 ponownie nale¿a³o do Rumunii. Zdobyte przez Armiê Czerwon± w 1944, przemianowane na Czerniowce. W latach 1945-1991 czê¶æ Ukraiñskiej SRR, od 1991 nale¿y do Ukrainy i jest stolic± obwodu czerniowieckiego.

 
Huculska kolêda - 30 min  - Huculi to najciekawszy zabytek etnograficzny nie tylko na ziemiach polskich, lecz i w Europie.  Mo¿na spotkaæ w¶ród nich typy polskie, ukraiñskie, wêgierskie, rumuñskie, a nawet cechy antropologiczne tureckie i tatarskie czy wreszcie cygañskie i ormiañskie.

Hucu³ od narodzenia do ¶mierci ¿y³ w ¶wiecie magii, wierzeñ i demonów. Lasy, po³oniny, potoki zaludnia³y ró¿nego rodzaju z³e si³y. Cz³owiek móg³ siê przed nimi broniæ zaklêciem, zielem, modlitw±.


 P³yta dvd nr 9

¯ytomierz cz. I - 22 min

¯ytomierz cz. II - 30 min - 

Za³o¿ony w 884 roku. ¯ytomierz by³ jednym z najwiêkszych miast Rusi Kijowskiej. Po oderwaniu przez Rosjê Kijowa od województwa kijowskiego sta³ siê w 1667 now± stolic± województwa. Od 1991 jest stolic± katolickiej diecezji kijowsko-¿ytomierskiej obrz±dku ³aciñskiego.Cmentarz polski (jeden z najwiêkszych poza granicami Polski po £yczakowskim we Lwowie i Rossie w Wilnie)

          P³yta dvd nr 10

Berdyczów - 25 min   -   miasto na Ukrainie, w obwodzie ¿ytomierskim, siedziba w³adz rejonu berdyczowskiego, po³o¿one 44 km na po³udnie od ¯ytomierza, nad rzek± Hni³opiat, prawym dop³ywem Teterewy.

Na mocy unii lubelskiej w 1569 w³±czony do Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Stanis³aw Zaremba (biskup kijowski) w 1647 zosta³, wg wiernych, uzdrowiony za wstawiennictwem Matki Bo¿ej Berdyczowskiej, której obraz og³osi³ cudownym. Berdyczów nazywany zosta³ przez niego Ukraiñsk± Czêstochow±..

Zje¿d¿ali siê do Berdyczowa regularnie kupcy z najró¿niejszych stron Europy. Z tego czasu pochodzi w³a¶nie kupieckie zawo³anie ... pisz do mnie na Berdyczów -  jako, ¿e by³ to w ¿yciu wêdrownych kupców jedyny adres, gdzie by³o pewne, ¿e w przeci±gu 2-3 miesiêcy na pewno siê zjawi±. St±d poste restante Berdyczowa pe³ni³a wa¿n± rolê w przebiegu informacji handlowej.

Podczas II wojny ¶wiatowej w sanktuarium berdyczowskim mie¶ci³o siê rosyjskie wiêzienie.

Bar - 24 min -   Konfederacja barska (1768-1772) -  zbrojny zwi±zek szlachty polskiej utworzony w Barze na Podolu 29 lutego 1768 roku, z zaprzysiê¿eniem aktu za³o¿ycielskiego w obronie wiary katolickiej i niepodleg³o¶ci Rzeczypospolitej, skierowany przeciwko: kurateli Rosji, królowi Stanis³awowi Augustowi Poniatowskiemu i popieraj±cym go wojskom rosyjskim. Celem konfederacji by³o zniesienie ustaw narzuconych przez Rosjê, a zw³aszcza daj±cych równouprawnienie dysydentom.

 
     P³yta dvd nr 11

£yczakowskie opowie¶ci cz. I - 32 min - cmentarz Lwowa - historie grobów. Narratorem  jest prof. Stanis³aw Nicieja, znawca kresów wschodnich, historyk sztuki

£yczakowskie opowie¶ci cz. II - 26 min  Lekcja historii -  opowie¶æ o ludziach. Zarówno o tych, którzy tworzyli jego klimat i krajobraz projektuj±c i wykonuj±c nagrobki, kaplice i rze¼by (m.in. Parys Filippi, Cyprian Godebski), jak i tych dla których by³y one zamawiane. Tu spoczywaj± m.in. Maria Konopnicka , Gabriela Zapolska, Seweryn Goszczyñski, Artur Grottger, Prof. Stefan Banach, Mieczys³aw Gêbarowicz, Karol Szajnocha, Walery £oziñski, Ludwik Kubala. S± na cmentarzu groby powstañców listopadowych i kwatera powstañców styczniowych. Cmentarz £yczakowski, licz±cy 40 hektarów, jest klasycznym cmentarzem krajobrazowo– parkowym. Obszar, w którym go usytuowano stanowi malowniczy zak±tek. Jest to jedna z najstarszych nekropolii istniej±cych do dzi¶ w Europie.


P³yta dvd nr 12

¯ó³kiew - 26 min - miasto na Ukrainie, obwód lwowski, nad ¦win±. W latach 1951-91 nosi³o nazwê Niestierow  od nazwiska lotnika rosyjskiego Piotra Niestierowa; spotykana jest równie¿ transkrypcja Nesterow). Do 17 wrze¶nia 1939 siedziba powiatu w województwie lwowskim.

Za³o¿ona w 1597 przez hetmana polnego koronnego Stanis³awa ¯ó³kiewskiego. By³a miastem prywatnym. Nale¿a³o pó¼niej do Dani³owiczów, Sobieskich i Radziwi³³ów. ¯ó³kiew by³a ulubion± rezydencj± króla Jana III Sobieskiego. Król umocni³ miasto nowoczesnymi obwarowaniami, dekorowa³ te¿ miasto w stylu barokowym, tu przywozi³ swoje liczne wojenne trofea. ¯o³kiew by³a garnizonem 6 Pu³ku Strzelców Konnych im. Hetmana Stanis³awa ¯ó³kiewskiego.

W ¿ó³kiewskiej farze oprócz piêknych marmurowych nagrobków ¯ó³kiewskich i Sobieskich (autorstwa Andreasa Schlütera) znajdowa³y siê do 1939 ogromne malowid³a batalistyczne obrazuj±ce najwiêksze zwyciêskie bitwy króla Jana III Sobieskiego i jego pradziada Stanis³awa ¯ó³kiewskiego, tworz±ce jeden z najbardziej monumentalnych zespo³ów malarstwa batalistycznego w Europie:

Obrazy batalistyczne zosta³y na pocz±tku lat '60 XX wieku. umieszczone w Lwowskiej Galerii Sztuki w Olesku. Po wywiezieniu ich z ko¶cio³a w ¯ó³kwi nie by³y nigdy eksponowane we wspólnym miejscu. Po upadku ZSRR i zwrocie ko¶cio³a katolikom obrazy te nie powróci³y niestety na swoje dawne miejsce i pozosta³y w gestii galerii obrazów.

 Olesko - 25 min - Olesko po³o¿one jest 23 km na pó³noc od Z³oczowa, 72 km od Lwowa, 5 km od Podhorców przy szosie kijowskiej.

Budynek zamkowy dwupiêtrowy z baszt± w jednym z naro¿ników oraz baszt± przybramn±, prowadz±c± na dziedziniec zamkowy. W latach 80. XVII w. gruntownie odnowiony staraniem króla Jana III. Po I rozbiorze Polski zamieniony przez Austriaków na koszary. W 200 rocznicê Wiktorii Wiedeñskiej, w 1883, wykupiony z r±k austriackich. Podczas I wojny ¶wiatowej powa¿nie uszkodzony, w latach 30. odnowiony, ponownie uszkodzony podczas II wojny ¶wiatowej. W latach 1961-1965 odnowiony. Od 1975 pe³ni rolê filii Lwowskiej Galerii Sztuki. W zamku eksponowane s± ogromne malowid³a batalistyczne z ¿ó³kiewskiej fary, upamiêtniaj±ce zwyciêskie bitwy Jana III Sobieskiego i jego pradziada hetmana Stanis³awa ¯ó³kiewskiego.

Ko¶ció³ parafialny pw. ¶w. Trójcy konsekrowany w 1597. Po II wojnie zamieniony na magazyn. Czê¶æ wyposa¿enia znajduje siê w Lwowskiej Galerii Sztuki. Obecnie w gestii cerkwi prawos³awnej.

Podhorce - wie¶ w zachodniej Ukrainie, w rejonie brodzkim obwodu lwowskiego; 17 km. na p³n.-wsch. od Z³oczowa, 8 km. od Oleska i oko³o 17 km. od m. Brody. W II Rzeczypospolitej miejscowo¶æ by³a siedzib± gminy wiejskiej Podhorce w powiecie z³oczowskim województwa tarnopolskiego.

Zamek w stylu villa castello nale¿±cy pierwotnie do Stanis³awa Koniecpolskiego, zbudowany w latach 1637-1641. W zamku mie¶ci³a siê dawniej piêkna kolekcja malarstwa. Obrazy czê¶ciowo przechowywane s± w Muzeum Okrêgowym w Tarnowie, w Lwowskiej Galerii Sztuki (Lwów i zamek w Olesku). Najcenniejszy obraz z ca³ej kolekcji, Mi³osierny Samarytanin, dzie³o Jacoba Jordaensa, ewakuowany wraz z pewn± czê¶ci± zbiorów podhoreckich we wrze¶niu 1939 znajduje siê obecnie w Sao Paulo jako w³asno¶æ Fundacji Romana Sanguszki.

Cerkiew z klasztorem Bazylianów (z XVIII w.) wybudowana na rzucie krzy¿a ³aciñskiego z fasad± w stylu barokowym.

 Ko¶ció³ ¶w. Józefa z lat (1752-1766), wybudowany na zamówienie Wac³awa Rzewuskiego, wg planów Romanusa. Ko¶ció³ by³ najpierw ko¶cio³em zamkowym, a pó¼niej parafialnym. Jest budowl± z pó³kolist± kopu³±, o¶wietlon± na szczycie latarni± i ozdobion± krzy¿emAusteria - budynek dawnych stajen hetmañskich przekszta³cony w zajazd.




Kontakt :

sokal2@wp.pl
tel. 660-332-172

Zapisane
ateusz
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 46


« Odpowiedz #5 : Lipiec 10, 2010, 14:40:43 »

MUZYKOTERAPIA jako zabieg uzdrowiskowy w sanatoriach
--------------------.
.
mgr W³adys³aw Pitak podj±³ temat niezwykle ciekawy nie tylko z punktu widzenia naukowego, ale równie¿ praktycznego. Prowadzona przez niego wieloletnia dzia³alno¶æ na terenie uzdrowiska Ko³obrzegu, D¼wirzyna i Mielna zosta³a uznana za bardzo pozytywny czynnik leczenia uzdrowiskowego. Uzyskane za¶ efekty terapeutyczne s± wysoce zadowalaj±ce. (...) Obserwuj±c dzia³alno¶æ mgr W. Pitaka oraz oceniaj±c jego zaanga¿owanie naukowe na polu muzykoterapii, nie tylko popieram ca³kowicie tê dzia³alno¶æ, ale uwa¿am, ¿e wyniki tej pracy skondensowane statystycznie nadaj± siê w zupe³no¶ci na dysertacjê doktorsk±. (...)
Naczelny Lekarz Uzdrowiska Ko³obrzeg- Doc. dr hab. med. Bohdan Trzeciak



Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


MUZYKOTERAPIA jako zabieg uzdrowiskowy w sanatoriach ko³obrzeskich

(Fragmenty referatu wyg³oszonego na Sympozjum Medycyny Psychosomatycznej w 1989 r. w Ko³obrzegu przez twórcê tej metody na Pomorzu ¦rodkowym W³adys³awa Pitaka - dypl. logopedy i muzykoterapeuty).

W ostatnich latach obserwuje siê w Polsce wzrost zainteresowania psychologicznymi problemami ludzi chorych somatycznie. Zainteresowanie to okazuj± lekarze, którzy dostrzegaj± wagê problemów psychologicznych w powstawaniu i leczeniu schorzeñ somatycznych. Tendencjê podobn± przejawiaj± równie¿ psychologowie kliniczni, którzy w swojej dzia³alno¶ci praktycznej i badawczej coraz czê¶ciej wykraczaj± poza psychiatriê, tradycyjny ju¿ obszar ich pracy.
Zgodnie z za³o¿eniami (zyskuj±cego coraz wiêcej zwolenników) podej¶cia psychosomatycznego, w³a¶ciwie wszystkie choroby i dysfunkcje somatyczne powstaj± jako rezultat przeci±¿enia organizmu wskutek ³±cznego dzia³ania z³o¿onego zespo³u ró¿norodnych czynników, w tym tak¿e psychologiczno-pedagogicznych.
Do grona lekarzy i psychologów zajmuj±cych siê chorym cz³owiekiem dochodz± ostatnio specjali¶ci z zakresu terapii pedagogicznej (nozopedagodzy). Zajmuj± siê oni jednostkami i grupami spo³ecznymi, które wskutek ró¿nych dewiacji biopsychospo³ecznych, spowodowanych zagro¿eniem zdrowia, chorob± i kalectwem oraz warunkami leczenia i chorowania - nie mog± optymalnie regulowaæ i przetwarzaæ swoich stosunków z otoczeniem.
(...)


Cytuj


Koncert muzyki rosyjskiej w wyk. Pañstwa Studziñskich z Ko³obrzegu


Potrzeba regeneracji si³ cz³owieka coraz bardziej nara¿onego na ujemne wp³ywy wspó³czesnej cywilizacji sprawia, ¿e prawid³owa organizacja czasu wolnego (równie¿ w sanatorium) staje siê spraw± pierwszoplanow±. Chodzi bowiem o zaspokojenie na coraz wy¿szym poziomie stale rosn±cego zapotrzebowania spo³ecznego na ró¿ne formy wypoczynku aktywnego oraz uczynienia z niego zjawiska kulturowego w skali ogólnokrajowej. Warto chyba powiedzieæ za A. Hansenem, ¿e "Niew±tpliwie racjê maj± ci, którzy twierdz±, ¿e do poprawy i zachowania zdrowia spo³eczeñstwa potrzeba nam nie tylko higieny ¿ycia codziennego i pracy oraz odpowiedniej liczby szpitali, przychodni i leków, ale przede wszystkim szeroko s p o p u l a r y z o w a n e j   w i e d z y   o   o d p o c z y n k u" (Hansen 1983, s.5).

Wykonawca tej formy artystyczno-terapeutycznej jest zawodowym aktorem, pedagogiem kultury teatralnej, logoped± i muzykoterapeut±, Realizuj±c terapeutyczn± funkcjê kultury i sztuki - najpierw jako aktor, a nastêpnie jako terapeuta - od po³owy lat 70-tych prezentowa³ w sanatoriach ko³obrzeskich spotkania z monodramem. Zadaniem tych spotkañ by³o doprowadziæ do roz³adowania napiêæ, usuniêcia lêku, frustracji i w formie rozrywkowej publicystyki u¶wiadomiæ ró¿ne mo¿liwo¶ci twórczego dzia³ania cz³owieka w zakresie rozwi±zywania problemów ¿yciowych.
(...)

Cytuj


Po koncercie muzyki rosyjskiej w wyk. Pañstwa Studziñskich z Ko³obrzegu


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Od 1985 r. autor niniejszego wyst±pienia ponownie podj±³ dzia³ania artystyczno-terapeutyczne w sanatoriach, tym razem pod has³em: GRY I ZABAWY DRAMATYCZNE, nastêpnie: MUZYKA - TERAPIA - RELAKS, pó¼niej: MUZYKOTERAPIA, a ostatnio: LOGOMUZYKOTERAPIA. Zadaniem i celem tych spotkañ by³o pielêgnowanie i leczenie - za pomoc± s³owa i muzyki - nerwic, zaburzeñ mowy, czytania i pisania, porozumiewania siê, a tak¿e terapia sensu ¿ycia.

Organizacyjnie realizacja spotkañ by³a ró¿na, tak jak ró¿ne s± sanatoria i ró¿ne podej¶cie lekarzy do tej sprawy:
1.Zabiegi uzdrowiskowe - kuracjusze przychodz± na terapiê grupowa na podstawie zleceñ lekarskich. S± to zamkniête grupy treningowe - do 4-7 zabiegów w turnusie
2.Spotkania artystyczno-terapeutyczne - kuracjusze przychodz± na spotkania na podstawie og³oszeñ za zgod± i zachêta ze strony lekarzy, czasami z ich zleceniami w karcie zabiegowej. S± to grupy otwarte - 5-6 spotkañ w turnusie
3.Imprezy artystyczno-terapeutyczne - kuracjusze przychodz± na podstawie og³oszeñ, bez skierowañ lekarskich - 1-3 imprez w turnusie.
Powy¿sza ró¿norodno¶æ i czêstotliwo¶æ oraz nastawienie kuracjuszy powodowa³y tak¿e odmienno¶æ technik proponowanych kuracjuszom: od nastawienia relaksacyjno-treningowego do biernego odbioru muzyki w³±cznie.

W praktyce terapeutycznej stosowane by³y techniki wyprowadzone z ró¿nych dziedzin sztuki (teatru, muzyki, plastyki, ruchu i tañca), a tak¿e anatomii, fizjologii oraz psychologii i logopedii.

Najczê¶ciej stosowan± technik± terapeutyczn± by³ relaks jako zwolnienie psychofizyczne, czyli wyeliminowanie naprê¿enia miê¶ni przy równoczesnym ¶wiadomym obni¿eniu aktywno¶ci my¶li (Aleksandrowicz). Relaks po³±czony z æwiczeniami oddechowymi oraz pewnymi elementami autosugestii ju¿ od dawna uwa¿any by³ za cenn± metodê terapeutyczn±. Interesowali siê nim lekarze i psycholodzy. W niektórych klinikach by³a to jedna z metod zapobiegania nerwicom, chorobie wieñcowej, wrzodowej i nadci¶nieniu.



Cytuj


Kuracjuszki w czasie muzykoterapii prowadzonej przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W ko³obrzeskich sanatoriach stosowano nastêpuj±ce æwiczenia relaksacyjne:

1.Transformacja energii wg Laury Huxley
2.Technika relaksacji Jacobsona
3.Technika relaksacji Colsona
4.Trening autogenny Schultza
5.Medytacja wg Swaischa & Siemsa

Drug± grupê stosowanych technik terapeutycznych stanowi³y prze¿ycia wyobra¿eniowe:

1.Metoda H.Leunera - eksperymentalne katatyniczne prze¿ywanie obrazowe
2.Metoda W.Luthe'go - odreagowanie autogenne
3.Psychocybernetyka Maltza - formowanie pozytywnego obrazu siebie.


Cytuj


Kuracjuszki w czasie muzykoterapii prowadzonej przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


Wielu terapeutów uwa¿a, ¿e w terapii grupowej z¿ycie siê pacjentów, wspólne spêdzanie czasu wolnego, wykonywanie ró¿norodnych prac w grupie, bardzo u³atwia przebieg terapii.
W ko³obrzeskiej dzia³alno¶ci terapeutycznej zachêcano kuracjuszy i pacjentów do wspólnych spacerów, gier towarzyskich, rozmów i udzielania sobie wzajemnie porad. W czasie spotkañ terapeutycznych korzystano z technik muzyczno-dramatycznych, które u³atwia³y odtwarzanie przesz³ych wydarzeñ, "otwiera³y grupê", dostarcza³y materia³u o aktualnych konstelacjach w grupie i umiejscowieniu w nich poszczególnych uczestników.

Muzyka jest niew±tpliwie atrakcyjnym i w miarê bezpiecznym ¶rodkiem terapeutycznym. Wiadomo nie od dzisiaj, ¿e mo¿e ona zmieniaæ stan aktywno¶ci systemu nerwowego, wywo³ywaæ okre¶lone zmiany w czynno¶ciach ca³ego organizmu, mo¿e zmieniaæ napiêcie miê¶ni, przyspieszaæ przemianê materii, zmieniaæ szybko¶æ kr±¿enia krwi, obni¿aæ próg wra¿liwo¶ci zmys³ów, wp³ywaæ na wewnêtrzne wydzielanie, zmieniaæ si³ê i szybko¶æ pulsu, modyfikowaæ oddychanie. To s± zmiany konkretne. Poza tym, muzyka mo¿e wprowadzaæ w ró¿ne nastroje, wzbudzaæ uczucia i emocje.


Cytuj


Kuracjuszki w czasie muzykoterapii prowadzonej przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W muzykoterapii, podobnie jak w leczeniu farmakologicznym istnieje trudne do rozwi±zania zagadnienie indywidualnych ró¿nic reagowania na leki, ró¿na jest bowiem wra¿liwo¶æ ludzi na muzykê, a tak¿e ró¿ne s± do¶wiadczenia z t± muzyka zwi±zane. Poza tym wydaje siê, ¿e muzyka usuwaj±c objawy wielu dolegliwo¶ci, stosunkowo rzadko zapobiega ich powstawaniu. Dotyczy to przede wszystkim stosunku do drugiego cz³owieka, zdolno¶ci porozumiewania siê, tolerancji, wyrozumia³o¶ci, partnerstwa, pogl±du na ¶wiat i ¿ycie. Poniewa¿ muzyka jest asemantyczna - nie pos³uguj±c siê jêzykiem nazw i pojêæ - nie wp³ywa na obyczaje, moralno¶æ i etykê zachowañ cz³owieka. Has³o: "muzyka ³agodzi obyczaje" nie znajduje pokrycia w jej realnych, stosunkowo skromnych mo¿liwo¶ciach terapeutycznych.

Uwzglêdniaj±c powy¿sze zastrze¿enia, s³usznym wydaje siê pogl±d, ¿e w psychoterapii i terapii pedagogicznej najskuteczniejsz± metod± jest kojarzenie wielu technik i wielokierunkowe oddzia³ywanie na osobowo¶æ pacjenta. Z uwagi na dominacjê dwóch technik terapeutycznych, opartych przede wszystkim na s³owie i muzyce, nasze dzia³ania w sanatoriach ko³obrzeskich nazwano l o g o m u z y k o t e r a p i ±.
W naszej praktyce muzyka dostarcza³a bod¼ców rytmicznych do dzia³añ ruchowych, pomaga³a nawi±zaæ kontakt z chorymi, którzy s³abo reaguj± na bod¼ce s³owne lub nie chc± rozmawiaæ. "Logos" - s³owo, sens - by³o form± odtwarzania aktualnych wydarzeñ z ¿ycia grupy czyli projekcj± sprzyjaj±ca odreagowaniu. Pacjenci mogli siê "wygadaæ", "wyp³akaæ" ze swoich dawnych i obecnych zmartwieñ i trudno¶ci. Zdarza³o siê, ¿e to wystarczy³o dla odczucia ulgi, i nie by³o wówczas potrzeby ¿adnej interpretacji, poleceñ lub wskazówek terapeuty.
(...)


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Odrêbn±, zas³uguj±c± na uwagê, technik± terapeutyczn± jest m u z y k o d r a m a - wykonywanie dzia³añ scenicznych przy wsparciu muzycznym lub wykonywanie dzia³añ muzycznych z uwzglêdnieniem dzia³añ interpersonalnych. Technika ta jest oparta na psychodramie, pantomimie i grach terapeutycznych.

W zale¿no¶ci od kategorii wiekowej pacjentów, proponowano ró¿ne rodzaje aktywno¶ci muzyczno-dramatycznej:

1.Instrumentalne dialogi - gra na instrumentarium Orffa - u³atwia diagnozowanie stanów emocjonalnych, dra¿liwo¶ci, dominacji
2.Improwizacje - ujawnianie zahamowania, bierno¶ci lub agresywno¶ci,
3.Muzykowanie integracyjne - wykonywanie prostych uk³adów rytmicznych ¶piewanie piosenek, logorytmika
4.Improwizacje na zadany temat - malarstwo d¼wiêkowe jako technika relaksacyjno-kontemplacyjna. Pomaga okre¶liæ cudze prze¿ycia na zasadzie empatii (uczuciowego uto¿samiania siê )
5.Marsze fabularne, biegi, podskoki (spacer pod wiatr, nad przepa¶ci±, na k³adce, do pracy, po kamieniach przez potok)
6.Pantomimiczne wyra¿anie zadanych tematów, np. zakazany owoc, moja matka, zwierciad³o
7.Psychodrama (monolog, moje marzenia, przedstawienie samego siebie, dublowanie roli)


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W trakcie spotkañ terapeutycznych korzystano tak¿e z mo¿liwo¶ci samoczynnego oddzia³ywania utworu muzycznego na psychikê pacjenta. S³uchano wiêc utworów redukuj±cych zmêczenie, ¿ywych, pogodnych, mobilizuj±cych emocjonalne i intelektualnie.


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.



Skuteczno¶æ terapeutyczna logomuzykoterapii

"Cz³owiek jest zwierciad³em warto¶ciuj±cym - powiada R.May (1973, s.83) - bytem, który interpretuje swoje ¿ycie i swój ¶wiat w terminach symboli i znaczeñ oraz identyfikuje siê ze swoim istnieniem jako ja¼ni±". Mo¿na powiedzieæ wiêc, ¿e od warto¶ci, ich hierarchizacji i wzajemnych relacji, zgodno¶ci lub niezgodno¶ci, spójno¶ci lub jej braku - zale¿y dobre albo z³e funkcjonowanie jednostki, a wiêc jego zdrowie psychiczne lub jego brak.

Badacze wi±¿±cy zagadnienia zdrowia psychicznego z problematyk± warto¶ci, z regu³y uwa¿aj±, ¿e system warto¶ci mo¿e siê zmieniaæ pod wp³ywem ró¿nych oddzia³ywañ, np. pod wp³ywem psychoterapii. M.Rokeach (1968, s.168) stwierdza, ¿e ju¿ u¶wiadomienie cz³owiekowi sprzeczno¶ci miêdzy warto¶ciami b±d¼ sprzeczno¶ci w systemach warto¶ci - postawy, czego mo¿na dokonaæ w psychoterapii, prowadzi do stosunkowo ³atwych korekt, a co za tym idzie do zmiany zachowañ.
Omawiane techniki i rozwi±zania terapeutyczne maj± znaczenie pog³êbionej diagnozy oraz interpretacji trudno¶ci pacjentów. Dostarczaj±c mo¿liwo¶ci emocjonalnego prze¿ycia wyprzedzaj± one rozmaite intelektualne os±dy czy ustalenia, prowadz±c pacjenta do ca³o¶ciowego spojrzenia na swoje trudno¶ci i ich przyczyny, tzn. do uzyskania wgl±du. Dziêki uczestnictwu w  l o g o m u z y k o t e r a p i i role ¿yciowe dla pacjenta staj± siê czym¶ uchwytnym, co pozwala mu nimi swobodnie manipulowaæ. Ju¿ samo u¶wiadomienie sobie, ¿e jest to mo¿liwe, zmniejsza lêk i zachêca do aktywnej i twórczej postawy wobec ¿ycia, staje siê ¼ród³em nadziei.


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez W³adys³awa Pitaka  w sanatorium Posejdon w Ko³obrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W³asne obserwacje i doniesienia z pi¶miennictwa sk³oni³y nas do przyjêcia tezy, ¿e pacjenci w stanie relaksu s± bardziej podatni na psychoterapiê. £atwiej osi±gaj± wgl±d, szybciej przyjmuj± rzeczow±, ¿yczliw± perswazjê i s± zdolni zmieniæ nawet utrwalone, wadliwe sposoby reagowania na ró¿ne bod¼ce ¶rodowiskowe i sytuacje ¿yciowe.
Generalnym zatem warunkiem doj¶cia do zdolno¶ci sterowania sob± (tak¿e w sensie psychosomatycznym) jest nauczenie siê relaksu i treningu autogennego. Ta umiejêtno¶æ likwiduje niepokój i lêk, przywraca spokój i odprê¿enie, a w dalszej konsekwencji budzi aktywno¶æ i okazje do osi±gniêæ, a tak¿e satysfakcji z twórczego dzia³ania - umiejêtno¶ci rozwi±zywania w³asnych problemów ¿yciowych.


mgr W³adys³aw Pitak - dyplomowany logopeda i muzykoterapeuta

PS.
Osoby zainteresowane bibliografi± i materia³ami terapeutycznymi dot. powy¿szego tematu proszone s± o kontakt:
tel: (94) 340-60-06
lub e-mail: logos@logos.pomorze.pl
Zapisane
diakon
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 43


« Odpowiedz #6 : Czerwiec 22, 2014, 18:26:20 »

Filmowe fragmenty masowych spotkañ wyborczych z mieszkañcami Drawska Pom., ¦widwina i Koszalina oraz wyborów w dniu 4.czerwca 1989 r.
 Autorem filmu jest koszaliñski reporter W³adys³aw Andrzej Pitak , który w tym czasie nale¿a³ do zespo³u radiowo-telewizyjnego Komitetu Obywatelskiego "Solidarno¶æ" (legitymacja prasowa nr 506).
>>>
   http://www.youtube.com/watch?v=uPPWld6WJMU&hd=1
Zapisane
naszawiara
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 36


« Odpowiedz #7 : Kwiecieñ 20, 2015, 16:02:29 »

DEKALOG DOJRZA£EGO GRAFOMANA
.
1. Jeste¶ dobrym poet± PONIEWA¯ (empiryczne dowodzenie wybitno¶ci): Wyda³e¶ ksi±¿kê (dwie, piêæ, siedemna¶cie) i/lub wygra³e¶ co¶ tam w ilu¶ tam konkursach (nagrodê literack±) i/lub kto¶ napisa³ Ci pozytywn± recenzjê i/lub chwal± Ciê na forach, a to przecie¿ jest zewnêtrzn±, arbitraln± opini± albo materialnym dowodem.
.
2. Profesjonalni krytycy literaccy nie znaj± siê na poezji. Nie chodzi o to, ¿e robi± b³êdy – to wiedz± wszyscy, a nie tylko prawdziwi grafomani. Prawdziwy grafoman wie wiêcej. Wie, ¿e krytycy w ogóle siê nie znaj± na poezji.
.
3. Pisz tak, jak pisali inni. Zw³aszcza Ró¿ewicz albo Sosnowski, ale najlepiej w ogóle tak, jak jacy¶ inni wielcy poeci. Im bardziej to, co piszesz jest podobne do tego, co zosta³o uznane ju¿ za poezjê, tym bardziej poetycka jest Twoja poezja. Je¶li nie bardzo wiesz, kogo na¶ladujesz, po prostu pisz co¶, co przypomina inne rzeczy, które czyta³e¶ i s³ysza³e¶, i pl±cz± Ci siê w pamiêci.
.
4. Proza – enteroza. (szczególny przypadek powy¿szego). Pisz bia³e wiersze, które sk³adaj± siê ze zwyk³ej prozy pociêtej na wersy, najlepiej po 2-3 s³owa. Dziêki temu dowiedziesz, ¿e jeste¶ wielki jak Ró¿ewicz, bo Ró¿ewicz pisa³ tak jak Ty (a mo¿e odwrotnie, ale to bez znaczenia). Ka¿da proza pociêta na wersy jest wierszem. A je¶li to jest Twoja proza, to naturalnie – dobrym wierszem.
.
5. W przyrodzie istnieje tylko Twój gust oraz bezgu¶cie. Pamiêtaj, ¿e jeste¶ szczê¶ciarzem. Dobra poezja to taka, która siê Tobie podoba i j± rozumiesz. Niesamowitym zbiegiem okoliczno¶ci jest to w³a¶nie Twoja poezja. Oprócz samego siebie cenisz jeszcze mo¿e 3-5 wspó³czesnych poetów, ale bez przesady.
.
6. Broñ wiersza jak Czêstochowy. Je¶li w Twoim wierszu kto¶ znajdzie b³±d, jakiego siê zupe³nie nie spodziewa³e¶, nie zastanawiaj siê, czy rozmówca ma racjê i jak ewentualnie naprawiæ ten b³±d. Przecie¿ Ty nie robisz b³êdów. Kombinuj raczej, jak go uzasadniæ i udowodniæ, ¿e tak w³a¶nie od pocz±tku mia³o byæ.
.
7. Nie przejmuj siê, je¶li w Twoich pogl±dach s± sprzeczno¶ci. Miêdzy przykazaniem 5 i 10 zachodzi sprzeczno¶æ, ale przestrzegaj obu. Nawet jednocze¶nie. Jeste¶ mistrzem ¶wiata, wiêc co za problem.
.
8. Najlepiej, je¶li sam nie bardzo wiesz, o czym piszesz. Je¶li umiesz zgrabnie pitoliæ, niejeden pomy¶li, ¿e skoro nie rozumie Twoich wierszy, to s± pewnie bardzo m±dre. To wymaga utrzymania siê w modnym stylu (tematyka, konstrukcja wierszy), ale ca³a reszta powinna mieæ tyle sensu, co delirium naæpanego kocura. Mniej wiêcej tyle. Dopuszczalne s± drobne odchy³y. A o sens siê nie martw, kto¶ wybitny dorobi go za Ciebie.
.
9. Pisz sonety (albo inne klasyczne formy). Mo¿na oczywi¶cie pisaæ dobre albo z³e sonety, ale grafomaniê naj³atwiej schowaæ za czym¶ majestatycznym. Najlepiej znajd¼ w encyklopedii tak± formê, o której s³ysza³o tylko piêciu badaczy jêzyka arabskiego klasycznego i wci¶nij do niej tekst o jakim¶ ma³o znanym filozofie. Od razu zostaniesz klasykiem.
.
10. Rób to, czego od Ciebie chc±. Nie chodzi o wyczulenie na informacje zwrotne, tylko o wyjêcie sobie krêgos³upa. Zaawansowany grafoman wie, czego oczekuje rynek/ krytyka/ jurorzy konkursów i potrafi napisaæ „pod nich” dok³adnie to, co ma zostaæ uznane za naprawdê zaawansowan± grafomaniê.

Zanim siê po³api±, ¿e ich robisz w tr±bê, rzucisz kolejny kotlet na talerz. Mo¿na tak naprawdê d³ugo. Inna droga do tego samego celu: pamiêtaj, ¿eby wiedzieæ z kim siê napiæ i komu wy¶wiadczyæ przys³ugê. Wpadnie kilka ¶rodowiskowych nagród, a po ¶mierci z pewno¶ci± wystawi± Ci pomnik równie piêkny, jak Twoje pisanie.
.
S³awomir P³atek
_____________________________
materia³ udostêpniony do publikacji przez Autora

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=374720689396036&id=313511502183622
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

nazarinh wiilki wolf-time wataha-upadlych-wilkow westsnipes