Nasza Wiara - Forum dla ludzi wierz±cych, kochaj±cych i pozytywnie my¶l±cych
Grudzieñ 23, 2024, 14:29:01 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: logopedia medialna - szko³a mówców w Koszalinie  (Przeczytany 8440 razy)
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« : Sierpieñ 16, 2010, 08:04:22 »

.

LOGOS-Koszalin
LOGOPEDIA MEDIALNA



W³adys³aw Pitak



dla dziennikarzy, polityków, samorz±dowców, nauczycieli, pracowników mediów, rzeczników prasowych, pracowników PR, mened¿erów.

Zajêcia odbywaj± siê  w formie 3-dniowych zjazdów (od pi±tku do niedzieli).
W programie miêdzy innymi zajêcia obejmuj±ce zagadnienia z zakresu estetyki ¿ywego s³owa, interpretacji tekstów, elementów retoryki, pracy nad g³osem, pracy przy mikrofonie, przygotowania wyst±pienia przed kamer±, kszta³towania wizerunku, elementów psychologii w komunikacji, technik pokonywania stresu.

Prowadzi je logopeda, muzykoterapeuta, aktor estradowy, operator kamer filmowych i telewizyjnych,   wiza¿ysta – W³adys³aw Pitak.


Adres:


Towarzystwo Terapii i Kszta³cenia Mowy
 „LOGOS”
ul. Pieczarek 4,
75-900 Koszalin
tel. (94) 340-60-06
kom. 600-809-254



Kontakt:

 e-mail :
logos@logos.pomorze.pl
strony URL:
www.logos.pomorze.pl


.
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #1 : Sierpieñ 16, 2010, 08:04:46 »

.
Szko³y mówców

Umiejêtno¶ci wypowiadania siê i przekazywania my¶li najlepiej zacz±æ siê uczyæ u profesjonalistów. A potem cierpliwie æwiczyæ zgodnie z ich radami

Jak w¶ród wielu szkó³ oraz agencji, które oferuj± szkolenia w zakresie wizerunku, rozpoznaæ te, które s± w stanie nam rzeczywi¶cie pomóc ?

 

Po pierwsze, je¶li firma obiecuje, ¿e w ci±gu 12 godzin nauczy nas przemawiania, to znaczy, ¿e nie nauczy nas niczego.

- Aby wyæwiczyæ w³a¶ciw± wymowê, potrzeba od trzech miesiêcy do roku - twierdzi trener i logopeda medialny Joanna Luboñ. - Mowa jest procesem zautomatyzowanym i ¿eby co¶ poprawiæ, trzeba wpisaæ w po¶wiadomo¶æ nowe zachowania: wielokrotnie powtarzaæ i trenowaæ od 15 do 30 minut dziennie, je¶li wada jest usuwalna.

 

Po drugie, powinni¶my zwróciæ uwagê na zakres szkolenia. Nie oczekujmy cudu po kilku ró¿nych zajêciach w ci±gu dnia. Pozwala to zaledwie rozpoznaæ, a nie rozwi±zaæ problem.

 

Po trzecie, nawet najlepszy program szkolenia nie obroni siê, gdy nie bêdzie za nim sta³a do¶wiadczona kadra trenerów. Warto wiêc zapytaæ o wyk³adowców i sprawdziæ ich pozycjê na rynku.


Po czwarte, solidna szko³a lub agencja PR powinna przedstawiæ na ¿yczenie potencjalnego klienta referencje osób lub firm, które ju¿ bra³y udzia³ w jej szkoleniach.

 

Szkolenia s± skrojone na miarê potrzeb klienta

Przedstawiamy wybrane szko³y, które w swoich programach uwzglêdniaj± naukê z zakresu sztuki przemawiania. (Zestawienie pomija typowe kursy wyst±pieñ przed kamer±).

Szko³a Macieja Or³osia Studio BMJ Studio BMJ (www.studio-bmj.pl) oferuje kilka szkoleñ zapoznaj±cych z tajnikami sztuki mówienia. Na przyk³ad "Szkolenie autoprezentacyjne, czyli budowanie i wykorzystywanie wizerunku w kontaktach biznesowych" przygotowuje do wystêpowania publicznego.

Przyk³adowe ceny kursów: za dwudniowe szkolenie dla 6-8 osób w o¶rodku ko³o Warszawy - 3 tys. z³otych za osobê; szkolenia medialne (jeden dzieñ w studiu TV w Warszawie) dla 8-10 osób - ok. 20 tys. z³otych plus VAT. Ka¿dy uczestnik otrzymuje materia³y z zajêæ: CD-ROM lub kasetê wideo ze swoim wyst±pieniem i diagnozê indywidualn±, czyli ocenê jego mo¿liwo¶ci autoprezentacji na forum publicznym, opiniê logopedy oraz sugestie dzia³añ s³u¿±cych dalszemu samodoskonaleniu.

- Uczestnicy ucz± siê patrzeæ na siebie oczami innych ludzi. Oceniaj± wra¿enie, jakie wywieraj± na nich - mówi Bogdan Szcze¶niak, aktor, re¿yser i wspó³w³a¶ciciel Studia BMJ. - Uczymy konstrukcji wyst±pienia, sposobów radzenia sobie z trem±, aktywowania widowni. Pomagamy klientowi oceniæ i wybraæ najlepszy styl, optymalnie ³±cz±cy jego osobowo¶æ z rol±, w jakiej wystêpuje.


Towarzystwo Terapii i Kszta³cenia Mowy "Logos" w Kretominie k. Koszalina (http://logos.pomorze.pl) proponuje m.in. kurs "Jak byæ przekonuj±cym mówc± ". W³adys³aw Pitak, logopeda medialny i szef Logosu, mówi, ¿e rozwijanie umiejêtno¶ci skutecznej autoprezentacji i prowadzenia rozmów oraz dyskusji to nie moda, ale konieczno¶æ. Przez 16 godzin w ci±gu dwóch dni uczestnicy poznaj± w³asne metody radzenia sobie z presj±, æwicz± wyst±pienia publiczne, w tym ¶rodki werbalne i mowê cia³a. Szkolenie kosztuje 690 z³, sk³ada siê z wyk³adów, testów, psychodramy, pracy z mikrofonem i kamer±. (podkre¶l.-LOGOS)
 

Sukces zapewnia dobra kadra i wysi³ek æwicz±cego


Z bogatej listy otwartych kursów w Centrum Szkolenia Polskiego Radia w Warszawie (www.radio.com.pl/cspr) na uwagê zas³uguje "Sztuka wyst±pieñ publicznych". Specjali¶æi z centrum obiecuj±, ¿e spróbuj± nauczyæ, jak mówiæ ciekawie. W ramach zajêæ s± m.in. kursy: retoryki praktycznej, umiejêtno¶ci negocjowania i komunikowania siê, wykorzystywania zasad interpretacji i pozbywania siê tremy. Na dwudniowe szkolenie (14 godzin) trzeba wy³o¿yæ 950 z³otych.

Inn± propozycj± jest "Kultura jêzyka polskiego", sk³adaj±ca siê z wyk³adów i æwiczeñ wymowy ( zasady prawid³owego akcentowania i wymowy polskiej, prace nad artykulacj±) oraz poprawnej polszczyzny. Szkolenie trwa dwa dni po 6 godzin i kosztuje 500 z³otych.

Dobr± opiniê maj± te¿ zajêcia prowadzone przez szko³y: Alert Media Communications Alert Media Communications (www.alertrmedia.pl), On Board (www.onboard.pl), Joker PR Kompania Komunikacyjna (www.jokerpr.pl) oraz trenerkê Laurê Klos Sokol (lsokol@it.com.pl).


Je¶li kto¶ chce poznaæ tajniki udanych wyst±pieñ na indywidualnych lekcjach, zostanie mu stworzona taka mo¿liwo¶æ. Jednodniowe korepetycje u wybranego specjalisty, czêsto o znanym nazwisku, to w Warszawie wydatek 2-5 tys. z³otych. Oczywi¶cie taka lekcja to zaledwie wstêp do sztuki piêknego mówienia.

 

Hanna Ba³on: Szko³y mówców, w: Profit nr 4/2003 kwiecieñ, s.113.

Pobrano dnia 20.04.2003.
www.logos.dt.pl/orator08

kontakt:

tel.94-340-60-06
e-mail:
biuro@logos.dt.pl


.
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #2 : Sierpieñ 16, 2010, 08:05:50 »

.
Album 2x VCD/DVD - Æwiczenia relaksacyjne i autogenne

1. Relaks progresywny Jacobsona + Trening autogenny Schultza

Pe³ne wersje 2 æwiczeñ do praktycznego wykonywania w warunkach domowych i klubowych.

Opracowanie i wykonanie: W³adys³aw Pitak, muzykoterapeuta i logopeda medialny.

Nagrania wykonano w Jaskiniach Solno-Jodowych "Galos" w Kudowie i L±dku Zdroju w 2004 r.

2. Jak radziæ sobie ze stresem + omówienie technik relaksacyjnych

Wyk³ad, prezentacja i omówienie w wyk. W³adys³awa Pitaka podczas Ogólnopolskich Warsztatów dla Dziennikarzy - Niepo³omice 2004).

Z wyk³adu i prezentacji dowiesz siê, ¿e: "relaksacja Jacobsona polega na wykonywaniu okre¶lonych, celowych ruchów rêkami, nogami, tu³owiem i twarz±, po to, aby napinaæ i rozlu¼niaæ okre¶lone grupy miê¶ni organizmu. Napinanie i rozlu¼nianie s³u¿y najpierw wyuczeniu zdawania sobie sprawy z ró¿nicy wra¿eñ p³yn±cych z miê¶nia napiêtego i rozlu¼nionego.

Systematyczne æwiczenia ucz± tak¿e nawyku rozlu¼niania w³asnych miê¶ni. Uczenie siê relaksu jest podobne do uczenia siê jazdy na nartach czy p³ywania.

Z treningu p³yn± okre¶lone korzy¶ci.

Oto niektóre z nich:
- przyjemne doznania i poprawa samopoczucia,
- wzmocnienie zaufania do siebie,
- zmniejszenie nadci¶nienia i poprawa pracy serca,
- lepsza praca ¿o³±dka i jelit,
- dzia³anie profilaktyczne przeciw wrzodom i k³opotom trawiennym,
- zmniejszenie nerwowo¶ci, rozwój wyobra¼ni i procesów my¶lenia.

Nazwa trening autogenny Schultza pochodzi od greckiego s³owa "autos"- sam i "genos"- pocz±tek, pochodzenie, ród. Autogenny znaczy wiêc: æwicz±cy w³asne EGO.

Ró¿nica miêdzy stanem hipnotycznym a autogennym polega na tym, ¿e w pierwszym przypadku cz³owiek znajduje siê pod wp³ywem dzia³ania hipnotyzera, a w autogenii - pod wp³ywem samego siebie.

Trening Schultza ma bardzo szerokie zastosowanie w leczeniu wspomagaj±cym przy ró¿nego rodzaju neurozach i zaburzeniach psychosomatycznych, dolegliwo¶ciach hormonalnych, w neurologii, foniatrii, po³o¿nictwie, stomatologii i przy drobnych zabiegach chirurgicznych.

Metoda sprawdzi³a siê w wielu dziedzinach , m.in. w poradniach wychowawczych i ma³¿eñskich, w sporcie (przed startem) i sztuce aktorskiej i publicznych wyst±pieniach (przy opanowywaniu tremy przed wystêpami).

Obiektywne badania kliniczne (EEG, EKG) dowodz±, ¿e metoda ta wp³ywa na ³agodzenie, a nierzadko usuwa m.in. takie objawy chorobowe:

- nerwicowy czêstoskurcz serca i nerwowe po³ykanie powietrza,
- choroba wrzodowa ¿o³±dka i dwunastnicy,
- d³awica sercowa (po³±czona ze stanami lêkowymi),
- dusznica oskrzelowa,
- nerwice narz±dowe (dyskinezje dróg ¿ó³ciowych, spastyczne stany jelit, zaparcie),
- mêczliwo¶æ, migrena i moczenie nocne,
- naczynioruchowe bóle g³owy,
- nadci¶nienie têtnicze,
- nadczynno¶æ tarczycy,
- pokrzywka i ¶wi±d nerwicowy,
- ruchy przymusowe (tiki) i wymioty psychogenne,
-   wegetatywne zaburzenia kr±¿enia i przewodu pokarmowego.

#



Koszt albumu 2xDVD = 45 z³.+ 5 z³ (koszty pocztowe) = 50,- z³ z przedp³at± na konto autora:


rodzaj wp³aty: album 2xVCD

Wysy³ka odbywa siê w terminie 3 dni  po otrzymaniu potwierdzenia z banku o wp³yniêciu w/w kwoty na konto.
~~~~~~~~~~~~


Uwaga: 

Nr konta podamy po z³o¿eniu zamówienia  mailowego  (biuro@logos.dt.pl) lub telefonicznego (94-340-60-06)  z podaniem  tytu³u  zamówionego nagrania, nazwiska odbiorcy i jego adresu.


telefony:
94-340-60-06;
600-809-254
e-mail:   logos@logos.pomorze.pl
strona :   www.logos.pomorze.pl


Zapraszamy


.
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #3 : Sierpieñ 16, 2010, 08:06:20 »


.

Szkolenie i Warsztaty z muzykodramy i gier psychologicznych
 



W³adys³aw Pitak (aktor, logopeda medialny, trener zdolno¶ci twórczych) prowadzi warsztaty kreatywne poszerzaj±ce umiejêtno¶ci: aktywizacji pracy uczniów, pobudzania zdolno¶ci my¶lenia i dzia³ania twórczego, poruszaj±ce zagadnienia z zakresu psychopedagogiki twórczo¶ci. Koszt udzia³u jednej osoby 170 - 250 z³ (w zale¿no¶ci od liczby uczestników).

Warsztaty dodatkowo poruszaj± podstawowe problemy wychowawcze, pedagogiczne, relacji miêdzyludzkich, nieporozumieñ zwi±zanych z uprzedzeniami, brakiem tolerancji, stereotypowym sposobem my¶lenia i dzia³ania.

Warsztaty przeznaczone s± dla:

animatorów kultury, nauczycieli i wychowawców, rodziców, wolontariuszy i studentów oraz wszystkich, którzy pracuj± z dzieæmi i m³odzie¿± oraz zainteresowanych samorozwojem.

Warsztaty trwaj± 18-20 godz. (dwa dni) w terminach uzgodnionych z instytucjami, organizacjami i firmami ; prowadzone s± w grupach 12-18 osobowych. Koszt udzia³u jednej osoby 170 - 250 z³. (w zale¿no¶ci od liczby uczestników)



 
organizator:

Towarzystwo Terapii i Kszta³cenia Mowy LOGOS
adres: 75-900 Koszalin - Kretomino, ul.Pieczarek 4

tel.: 94-340-60-06,
 e-mail: biuro@logos.dt.pl
www: http://logos.dt.pl 



.

Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #4 : Sierpieñ 16, 2010, 08:06:54 »

.

 
RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA

RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA

@

* POROZUMIEWANIE SIÊ Z LUD¬MI - scenariusz lekcji Gimnazjum w Góralicach

Porozumiewanie siê z lud¼mi mo¿e byæ ³atwe lub trudne. W rozmowie z obcokrajowcem bêdzie trudne, je¶li nie znamy danego jêzyka. Ale czy nie zdarzy³a Wam siê sytuacja, gdy nie mogli¶cie porozumieæ siê z kim¶ znajomym? Czasami prosicie o co¶ rodziców i te¿ macie wra¿enie, ¿e nie mo¿ecie siê nawzajem zrozumieæ. Takich sytuacji jest wiele w ¿yciu ka¿dego z nas.
>>> wiêcej >>>  www.logos.dt.pl/orator15

* KOMUNIKACJA NIEWERBALNA W PRACY SOCJALNEJ

Wszyscy, w³±czaj±c dzieci, zauwa¿aj± niezgodno¶ci i sprzeczno¶ci miêdzy tym, co ludzie wypowiadaj± w postaci s³ów i tym, co wyra¿aj± w sposób niewerbalny. Niezwykle interesuj±ce zagadnienie komunikacji pozawerbalnej jest badane przez przedstawicieli ró¿nych dyscyplin naukowych. Sk³ada siê na ni± to wszystko, co w naszym wygl±dzie, zachowaniu, a tak¿e elementach otoczenia (np. stosy papierów na biurku, sugeruj±ce, ¿e klient jest intruzem przerywaj±cym nam wa¿n± robotê) >>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator14

* HISTORIA

Retoryka narodzi³a siê w staro¿ytnej Grecji. Wywodzi siê z sofistyki (zasady prowadzenia sporów), poezji i walki s±dowej.
>>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator13

* DLACZEGO RETORYKA?

Tytu³owe pytanie traktujê jako swoist± prowokacjê intelektualn±. Nale¿y ono bowiem do gatunku kwestii tylko pozornie wymagaj±cych uzasadnienia, a w istocie uzasadnionych a¿ nazbyt dobrze. Z drugiej strony -
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator12


* O RETORYCE BEZ UPRZEDZEÑ

Z pewnymi oporami przystêpujê do kolejnej próby przekonania nieprzekonanych do retoryki. Oczywi¶cie, nie przes±dzam, ¿e przekonawszy kogo¶, uzyskam tym samym postawê entuzjastyczn±, ale przynajmniej postawê szacunku i rzetelnego traktowania.
>>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator11

* DLACZEGO RETORYKA POTRZEBNA JEST W SZKOLE

Retoryka ma dzi¶ z³± opiniê: niemal co dzieñ spotykamy w prasie i w radiu zdania, w których bana³ i beztre¶ciowo¶æ oraz mniej lub bardziej ozdobne gadulstwo okre¶la siê mianem: to tylko retoryka.
>>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator10

* 4 MAKSYMY DOBREGO MÓWCY

1. Ilo¶ci: niech twój wk³ad w rozmowê zawiera tyle ile trzeba informacji - nie wiêcej i nie mniej. Na pytanie "Która godzina?" odpowied¼ jedna musi byæ - "5.15". To zasada taka jak przy pracy stolarza - jak masz podaæ trzy gwo¼dzie, to kurwa maj± byæ 3 a nie 4 albo 2.. Czêsto t± zasadê naruszaj± wyra¿enia konwencjonalne, typu "Na wojnie jak na wojnie". >>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator09

* SZKO£Y MÓWCÓW

Umiejêtno¶ci wypowiadania siê i przekazywania my¶li najlepiej zacz±æ siê uczyæ u profesjonalistów. A potem cierpliwie æwiczyæ zgodnie z ich radami.
Jak w¶ród wielu szkó³ oraz agencji, które oferuj± szkolenia w zakresie wizerunku, rozpoznaæ te, które s± w stanie nam rzeczywi¶cie pomóc?
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator08

* SZTUKA MÓWIENIA

W zamy¶le za³o¿yciela Towarzystwa, neurologopedy z do¶wiadczeniem teatralnym, ma ono s³u¿yæ pomoc± osobom z mniejszymi i wiêkszymi wadami wymowy, ale tak¿e wszystkim, którym umiejêtno¶æ "zgrabnego" wys³awiania siê potrzebna jest w pracy lub dzia³alno¶ci publicznej: politykom, nauczycielom, biznesmenom.
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator01

* ROZSUP£AJ JÊZYK

Koszaliñski neurologopeda pomy¶lnie ³±czy w swej pracy terapeutycznej do¶wiadczenia teatralne z praktyk± logopedy. Artystyczne " wyrobienie " sprawi³o, ¿e dostrzeg³ potrzebê æwiczenia wymowy nie tylko u osób z powa¿nymi jej wadami. Umiejêtno¶æ wys³awiania siê przydaje siê dzisiaj bardzo, choæby politykom czy biznesmenom. Dar wymowy to dla nich klucz do sukcesu.
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator02

* TECHNIKI SPO£ECZNEGO KOMUNIKOWANIA SIÊ

JE¯ELI :

* Odnie¶li¶cie Pañstwo sukces zawodowy, bo interesy id± dobrze.
* Wygrali¶cie wybory i teraz zasiadacie w rozmaitych radach i cia³ach przedstawicielskich.
 
MUSICIE :

* Odbywaæ liczne spotkania.
* Udzielaæ wywiadów do mikrofonu i przed kamer±.
* Wystêpowaæ przed ró¿nymi audytoriami.
To trudne umiejêtno¶ci, ale mo¿na siê ich nauczyæ.
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator03 

* WYWIAD TO NIE TYLKO S£OWA

Ma³o kto wie, ¿e poprawne s³owo pisane bardzo ró¿ni siê od mówionego. Przejêzyczenia i z³y szyk zdania umykaj± w gor±cej rozmowie. Na papierze jednak (nawet w g³o¶niku) staj± siê bardzo widoczne. Je¿eli mamy do czynienia z wywiadem w telewizji, to tre¶æ wypowiedzi stanowi zaledwie kilka procent wywiadu, ponad 30 % to tembr g³osu mówi±cego, ton, modulacja, a prawie 60 % to mowa cia³a - mimika, postawa, gesty i sytuacja.
>>> wiêcej   >>> www.logos.dt.pl/orator04 

* INTERNET W AKCJI KATOLICKIEJ - AKCJA W INTERNECIE

Internet z ca³± pewno¶ci± jest nowym "forum" w znaczeniu nadawanym temu s³owu w staro¿ytnym Rzymie, czyli przestrzeni± publiczn±, gdzie za³atwiano sprawy polityczne i gospodarcze, gdzie wype³niano obowi±zki religijne, gdzie w znacznej mierze toczy³o siê ¿ycie spo³eczne miasta i gdzie natura ludzka ukazywa³a swoj± lepsz± i gorsz± stronê. By³a to t³umna i chaotyczna przestrzeñ, odzwierciedlaj±ca panuj±c± kulturê, lecz tak¿e tworz±ca kulturê w³asn±. - (Internet nowym forum dla g³oszenia Ewangelii - orêdzie Ojca ¦wiêtego na 36. ¦wiatowy Dzieñ ¦rodków Spo³ecznego Przekazu 2002 ).
>>> wiecej    >>> www.logos.dt.pl/orator05

* JAK WYSTÊPOWAÆ PRZED KAMER¡?

Jak skonstruowaæ wypowied¼ do kamery, ¿eby telewizja pokaza³a nas takimi, jakimi chcemy byæ odbierani. Kto dobrze pokazuje siê w tv ?
>>> wiêcej  >>> www.logos.dt.pl/orator06

* IM WIÊCEJ MÓWISZ, TYM MNIEJ ROZMAWIASZ

Najczê¶ciej stosowanym sposobem komunikowania siê codziennego s± bezpo¶rednie rozmowy z ró¿nymi osobami w rozmaitych sytuacjach. Inaczej rozmawiamy z przygodnym pasa¿erem w poci±gu lub w poczekalni do lekarza, inaczej zachwalamy produkty, jeszcze inaczej negocjujemy warunki postêpowania. Zawsze jednak porozumiewamy siê przy pomocy s³ów i gestów. Zawsze jako¶ wygl±damy i zawsze dzieje siê to w jakim¶ miejscu i okoliczno¶ciach.
>>> wiêcej >>> www.logos.dt.pl/orator07

kontakt:

tel.94-340-60-06
biuro@logos.dt.pl
www.logos.dt.pl
.


Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #5 : Sierpieñ 16, 2010, 08:07:26 »

.
Warsztaty dla lektorów
~~~~~~~~~~~~~~~



W³adys³aw Pitak - aktor i logopeda w jednej osobie -  w czasie warsztatów lektorskich w Ko³obrzegu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kontakt w sprawie szkoleñ:

biuro@logos.dt.pl

tel.94-340-60-06




@


Warsztaty dla lektorów, którzy podczas nabo¿eñstw odczytuj± S³owo Bo¿e zgromadzi³y w O¶rodku Charytatywnym pw. Anio³ów Stró¿ów w Ko³obrzegu prawie 80 m³odych osób.

"M³odzi ludzie staj±cy przy ambonce s± wybrañcami, arystokracj± po¶ród wiernych" - mówi W³adys³aw Pitak, logopeda. Od nich zale¿y, jak ludzie zgromadzeni w ko¶ciele bêd± odbierali s³owo Bo¿e, jak je zrozumiej± i zapamiêtaj±. Warsztaty prowadzone pod okiem specjalistów obejmuj± æwiczenia zrozumienia tekstu, poprawnej dykcji i emisji g³osu, a tak¿e podpowiadaj±, w jaki sposób nawi±zaæ kontakt ze s³uchaczem.


Jacek Kwiatek z Parsêcka jest jedynym lektorem w swojej parafii. Tê funkcjê pe³ni od 6 lat. "Oddali¶my Bogu na s³u¿bê swoje cia³o i swoje usta, nale¿y wiedzieæ, jak s³u¿yæ coraz doskonalej. Dlatego ju¿ po raz drugi jestem na takich warsztatach".

Dla uczestników szkolenia Pismo ¦wiête jest nie tylko ksiêg±, z której czytaj± podczas zgromadzenia, ale przede wszystkim jest ich w³asn± ksi±¿k±, z któr± s± zaprzyja¼nieni.

"W Biblii s± zawarte odpowiedzi na wszystkie pytania, dlatego codziennie po ni± siêgam " wyznaje Kasia Baran, która jest lektork± w ko¶ciele pw. ¦w. Jadwigi w Bia³ogardzie.

Autor ks. Dariusz Ja¶larz

Go¶æ Niedzielny
http://www.mlodzi.koszalin.opoka.org.pl/modules/news/article.php?storyid=294

.
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #6 : Sierpieñ 16, 2010, 08:12:34 »

.



Zasady przygotowania i odczytywania lekcji (czytañ mszalnych) przez lektora

Przedstawiamy Wam zasady i praktyczne porady dla lektorów, odczytuj±cych czytania mszalne w zgromadzeniu liturgicznym. Ta zaszczytna pos³uga i funkcja winna byæ wykonywana z godno¶ci± i stosownym przygotowaniem, nad którym powinien czuwaæ parafialny opiekun ministrantów, a tak¿e dekanalny duszpasterz ministrantów, odpowiedzialny za organizacjê i przebieg kursu lektorskiego.


REGU£A I - lektor wybrany z Ludu Bo¿ego

Czytanie S³owa Bo¿ego i g³o¶ne odmawianie modlitw podczas liturgii, jest jedn± z wielu pos³ug i funkcji liturgicznych, jakie powierza siê wiernym i dziêki którym ¿yje wspólnota wierz±cych.
Wielo¶æ pos³ug i funkcji, które wraz z Soborem Watykañskim II zosta³y na nowo odkryte i uznane za wa¿ne, jest wielkim bogactwem Ko¶cio³a. One bowiem objawiaj± Ko¶ció³, ukazuj± jego hierarchiczn± i spo³eczn± naturê.
Nasze ró¿norodne uzdolnienia i talenty, tak¿e we mszy ¶w. s³u¿± budowaniu wspólnoty: gotowo¶æ otwarcia siê na Ducha Bo¿ego, mówienie w Duchu Bo¿ym, uzdolnienia artystyczne, umuzykalnienie, dobra dykcja, gesty i postawy.

REGU£A II - zrozumienie podstaw± owocnego przekazu

Tego, czego sami nie zrozumieli¶my, nie mo¿na odczytywaæ innym. Dlatego do czytania wyznaczonego tekstu, trzeba siê w domu gruntownie przygotowaæ.

Dobrze odczytywaæ dany tekst mo¿na jedynie wtedy, gdy odczytuj±cy rozumie go tak dobrze, jak gdyby sam by³ jego autorem. Zrozumienie tekstu nie dokonuje siê jednak automatycznie, bez zastanowienia siê i przemy¶lenia.

Do tego za¶ potrzebny jest czas. Dlatego na przygotowanie czytania, na poprawne jego zrozumienie trzeba bezwarunkowo umieæ po¶wiêciæ czas. Jest to niezbêdny warunek, a¿eby w³a¶ciwie przeczytaæ widziany pierwszy raz tekst. Lekcewa¿ymy s³owo Bo¿e i ludzi, którzy nas s³uchaj±, je¶li spodziewamy siê, ¿e potrafimy to s³owo odczytywaæ bez uprzedniego przygotowania.

W jaki sposób mo¿e dotrzeæ do ludzkich serc nasze s³owo, skoro sami czytamy je bez zrozumienia?

Powinni¶my wiêc ju¿ w przeddzieñ s³u¿by liturgicznej g³o¶no odczytaæ wyznaczony tekst.


@@@




trener W³adys³aw Pitak (pierwszy od prawej) z uczestnikami kursu lektorskiego w Ko³obrzegu



]kontakt w sprawie szkoleñ:

biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06


@@@



REGU£A III - czytaæ na g³os

Ten, kto tylko po cichu, pobie¿nie oczyma przeczyta³ to, co chcia³ przygotowaæ, z pewno¶ci± zawiedzie w ko¶ciele. Dopiero wówczas, gdy czyta siê g³o¶no, zauwa¿yæ mo¿na ukryte bogactwo tekstu biblijnego - jego piêkno i moc.

Czytanie po cichu albo tylko wodzenie oczyma po tek¶cie, nie jest przygotowaniem wystarczaj±cym, lecz æwiczeniem swego wzroku i umys³u.

Jedynie g³o¶ne czytanie pozwala zgraæ wzrok, mózg, g³os, jêzyk i oddech. Czytaj±c po cichu nie æwiczymy w ogóle naszej artykulacji czyli wymowy. Wydaje siê, ¿e ciche czytanie jako æwiczenie proklamacji S³owa Bo¿ego, jest pozbawione warto¶ci.

Ten, kto pragnie dobrze czytaæ, musi byæ sercem przy s³uchaczach, podczas gdy jego oczy ¶ledz± tekst zapisany na papierze. Potrzebny jest wzgl±d, uwaga zwrócona na s³uchaczy, odczuwanie razem z nimi i zdolno¶æ nawi±zywania z nimi kontaktu wzrokowego.

Integraln± cech± czytania jest wczuwanie siê w s³uchaczy. Czytaæ co¶ komu¶ - znaczy po prostu udzielaæ siê, dzieliæ siê czym¶ ze s³uchaczami.


REGU£A IV - podzia³ tekstu na czê¶ci

Przygotowanie tekstu biblijnego do odczytania rozpoczyna siê od podzielenia go na pewne czê¶ci. W ten sposób uzyskujemy dobr± orientacjê i pewno¶æ, ¿e w³a¶ciwie go zrozumieli¶my. Znajdujemy tzw. sens logiczny.

Po pierwszym g³o¶nym odczytaniu tekstu biblijnego, nale¿y podzieliæ go na czê¶ci, wed³ug tre¶ci i sensu.

Z kolei ka¿da z tych czê¶ci wymaga osobnego podzia³u na mniejsze jednostki, którymi s± zwykle poszczególne zdania.

Ka¿de z nich zawiera zazwyczaj jak±¶ jedn± samodzieln± my¶l czy obraz, choæ czasem mo¿e byæ ich wiêcej.

Podzia³ taki pozwala lektorowi uchwyciæ sens logiczny danego tekstu i w³a¶ciwie zaprezentowaæ go s³uchaczom.

.
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #7 : Sierpieñ 16, 2010, 08:13:04 »

.
REGU£A V - znaki przystankowe, pauzy

W czytaniach wystêpuj± stosowne znaki przystankowe: dwukropki, kropki, przecinki, ¶redniki, my¶lniki itd. Nale¿y je zaznaczyæ podczas czytania, czyni±c odpowiednio d³ug± przerwê (pauzê).

W czytaniu odgrywaj± one bardzo wa¿n± rolê.

Pauzy to okresy krótszego lub d³u¿szego milczenia w czasie czytania.
Celem ich jest oddzielenie poszczególnych czê¶ci tekstu, aby s³uchaczowi u³atwiæ zrozumienie sensu ca³o¶ci. Przez b³êdne stosowanie przerw, sens mo¿e ulec zmianie (np. "Czytanie z Listu ¶w. Paw³a (pauza) Aposto³a do Efezjan" - s³uchacz mo¿e odnie¶æ wra¿enie, jakoby ¶w. Pawe³ by³ Aposto³em pos³anym wy³±cznie do Efezjan). Po prawid³owo stosowanych przerwach poznaje siê, ¿e lektor rozumie to, co czyta. Bez zrozumienia tre¶ci mo¿na wprawdzie wyra¼nie czytaæ, ale nie mo¿na robiæ prawid³owych pauz.

Przerwy wymagane s± ponadto ze wzglêdu na, potrzebê oddechu: Lektor potrzebuje przerw, aby uzupe³niæ powietrze do dalszego czytania. Lektor powinien przy ka¿dej okazji nabieraæ powietrze, w przeciwnym bowiem razie bêdzie odczuwa³ zmêczenie lub, gdy mu zabraknie powietrza, zrobi niespodziewanie przerwê w zupe³nie nieoczekiwanym miejscu.

Tak jak dla lektora, przerwy potrzebne s± równie¿ dla s³uchaczy. S³uchacz nie mo¿e byæ zalany potokiem s³ów, gdy¿ nie zrozumie wtedy prawid³owo czytanego tekstu.





Ks. Andrzej Zaniewski w roli kantora i akompaniatora


@@@

kontakt w sprawie szkoleñ:

biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06


@@@



Rodzaje przerw:

Akapit - jest to zakoñczenie zdania kropk± i rozpoczêcie nastêpnego od nowej linijki. Oznacza to nowy rozdzia³ lub now± my¶l. Jest to najd³u¿sza przerwa stosowana w czasie czytania. Trwa ona na okres liczenia do trzech (zaznacza siê j± w przygotowywanym tek¶cie jako ///) - jest to tzw. przerwa a linea.

W tym czasie lektor nabiera powietrza, przygotowuje siê do nastêpnej czê¶ci i kontaktuje siê wzrokiem ze s³uchaczami.

Podobnie przerwê "na trzy" stosujemy:

- po s³owach rozpoczynaj±cych lekcjê, np. "Czytanie z ksiêgi Jozuego"
- po ostatniej kropce czytania, a przed s³owami: "Oto S³owo Bo¿e"
Kropka - jest to nieco krótsza przerwa, odpowiadaj±ca liczeniu do dwóch (//).

¦rednik - to taka sama przerwa jak kropka.

Przecinek - to najkrótsza przerwa, liczona do jednego (/) czyli tylko tyle, aby uzupe³niæ powietrze i rozdzieliæ poszczególne my¶li dla ich lepszego zrozumienia. Przecinek nie jest jednoznaczeniowym (zawsze takim samym) znakiem przystankowym. Niekiedy trzeba go przeczytaæ szybko, jakby przeoczyæ, a czasami nale¿y go potraktowaæ tak powa¿nie, jak kropkê albo ¶rednik. Czynimy wówczas przerwê "na raz". Podobn± przerwê stosujemy po kropce.

Nawias - zawiera s³owo lub zdanie wyja¶niaj±ce. Jest to przerwa liczona na jeden (/).

Dwukropek i cudzys³owie - ta pauza nie jest dok³adnie okre¶lona. Najczê¶ciej jest równa kropce, czyli liczy siê j± do dwóch (//).

Pytajnik i wykrzyknik - wymaga przerwy jak przy kropce (/), ale je¶li chcemy wywo³aæ pewne zaciekawienie lub napiêcie u s³uchaczy, mo¿na zrobiæ przerwê nieco d³u¿sz±. Pytajnik nale¿y zaznaczyæ antykadencj± (wzniesieniem tonu), za¶ wykrzyknik - podniesieniem g³osu (natê¿enie).
Przerwy wtr±cone - robimy je w miejscach, gdzie ma ¿adnego znaku interpunkcyjnego. S³u¿± one pe³niejszemu zrozumieniu zdania.

- Po podmiocie zdania g³ównego - np. "Bóg /jest Stwórc± nieba... "

- Przy opuszczeniach - np. " Cia³o nale¿y do ziemi, dusza / Bogu. "

- Przy ³±cznikach jak "i," "albo", "bo" - np. " To / albo owo "
 
Bez tych dodatkowych przerw lektor nie jest w stanie przekazaæ tre¶ci oraz utrzymaæ w³a¶ciwego tempa. Przerwy tego typu s± krótkie. Ich miejsce wyznacza lektor sam znajdzie je tym ³atwiej, im lepiej zrozumie tre¶æ czytanego tekstu.

 np. "Zbuntowa³ siê na pustyni Izrael, naród wybrany... ". Po s³owie "pustynia" nale¿y zrobiæ krótk± przerwê, w przeciwnym bowiem razie mo¿na by³oby zrozumieæ zdanie tak, ¿e chodzi o pustyniê o nazwie Izrael. O przerwie nie zawsze wiêc decyduje kropka czy inny znak pisarski, ale przede wszystkim sens zdania.

B³êdem jest, je¶li lektor robi za ma³o przerw, robi przerwy w nieodpowiednim miejscu lub nie stosuje siê do odpowiedniej d³ugo¶ci przerw.


REGU£A VI - akcent

Znalezienie w³a¶ciwego akcentu nie jest spraw± szczê¶cia, lecz przede wszystkim kwesti± w³a¶ciwego przygotowania. Przewa¿nie akcentuje siê zbyt wiele wyrazów, gdy tymczasem w ka¿dej czê¶ci zdania, która posiada swój w³asny sens, wolno zaakcentowaæ mocniej tylko jeden wyraz (s³owo).

Podczas czytania s³owo zawieraj±ce istotn± my¶l, posiadaj±ce najwiêksze znaczenie, powinno byæ zaakcentowane, czyli odpowiednio podkre¶lone.

Istniej± trzy rodzaje akcentacji wyrazu:

- akcent iloczasowy - polega na wyd³u¿eniu wypowiadanego s³owa w czasie,
 
- akcent toniczny - polega na podniesieniu tonu przy czytaniu wyrazu akcentowanego

- akcent dynamiczny - polega na zdynamizowaniu, przeczytaniu g³o¶niej danego wyrazu akcentowanego,


Wyraz podkre¶lony nadaje zdaniu jednoznaczny sens, warunkuje poprawne odczytanie intencji autora tekstu oraz w³a¶ciwe przyjêcie tre¶ci przez s³uchaczy. Gdy akcentuje siê w zdaniu zbyt wiele s³ów, wówczas trudno siê zorientowaæ, co w zdaniu jest najwa¿niejsze. Uzyskujemy zjawisko patosu. Z kolei gdy nie akcentujemy ¿adnego wyrazu - grozi nam monotonia.

.
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #8 : Sierpieñ 16, 2010, 08:13:40 »

.


@@@




Akcent gramatyczny

W jêzyku polskim polega na wyró¿nieniu jednej z sylab wyrazu przez wymówienie jej silniej, z naciskiem. W jêzyku polskim akcent gramatyczny jest sta³y i przypada na przedostatni± sylabê w wyrazie wielosylabowym (akcent paroksytoniczny). Np. Obrazek, meblo¶cianka, autostrada. Jednak od tej zasady s± wyj±tki:

Trzeci± sylabê od koñca akcentuje siê:

- w wyrazach obcego pochodzenia zakoñczonych na: -ika, -yka –
 np. lo-gi-ka, po-li-ty-ka, ma-te-ma-ty-ka, fi-zy-ka.
-ik, -yk w liczbie mnogiej - np. laik - la-i-cy, fizyk - fi-zy-cy, plastyk - pla-st-ycy.

- przy wyrazach zakoñczonych cz±stk±:  -kroæ, -set. Np. o-siem-set, ty-si±c-kroæ.

-¶my, -¶cie - akcentuje siê trzeci± sylabê od koñca. Np. by-li-¶my, czy-ta-li-¶my, cho-dzi-li-¶my, sta-li-¶cie, spa-li-¶cie.


Na czwart± sylabê od koñca akcent pada w wyrazach:

- zakoñczonych na: -liby¶my, -³yby¶my Np. na-kar-mi-³y-by-¶my, mó-wi-li-by-¶my, cho-dzi-li-by-¶my.

- przy wyrazach z³o¿onych z cz±stek arcy-, eks-, wice- i rzeczowników jednosylabowych akcent przypada na ostatni± sylabê wyrazu. Np. ar-cy-leñ, wi-ce-król, eks-mistrz.

-   przy wyrazach pochodz±cych z jêzyków biblijnych akcentuje siê inaczej niektóre s³owa. Np. Je-ro-zo-lima, A-bra-ham, I-za-ak.


@@@



na pierwszym planie trener W³adys³aw Pitak, za nim uczestnicy warsztatów lektorskich w Ko³obrzegu

@@@


Akcent logiczny

W ka¿dym zdaniu spotykamy siê z ró¿nymi jego czê¶ciami, np. podmiot, orzeczenie, dope³nienie itp. Te elementy w ró¿nych zdaniach maj± ró¿n± warto¶æ znaczeniow±. W ka¿dym bowiem zdaniu tkwi jaka¶ my¶l, idea, sens, który mo¿e byæ wyra¿ony przez te ró¿ne czê¶ci zdania. To s³owo, czy s³owa, które wyra¿aj± istotn± my¶l, winny byæ wyodrêbnione, czyli zaakcentowane. To zaakcentowanie g³ównej my¶li (sensu) danego zdania, nazywamy w³a¶nie akcentem logicznym.

Akcent ten mo¿emy wykonaæ podobnie jak w przypadku akcentu wyrazowego, przez:

- Wzmocnienie si³y g³osu (akcent dynamiczny)
- Zmianê wysoko¶ci tonu akcent toniczny
- Wyd³u¿enie s³owa akcent iloczasowy
- a tak¿e przez przerwê przed i po danym s³owie

Zadaniem lektora jest znalezienie w zdaniu tego wyrazu, który decyduje o sensie i odpowiednie g³osowo wyodrêbnienie. Prawid³owy akcent logiczny warunkuje poprawne odczytanie intencji autora oraz w³a¶ciwe przyjêcie tre¶ci przez s³uchaczy.

Akcent po³o¿ony na niew³a¶ciwym s³owie zniekszta³ca sens zdania.
Np. "Jeste¶my dzieæmi Boga" - tak akcentujemy fakt dokonany, który mia³ miejsce w czasie chrztu.

Np. "Jeste¶my dzieæmi Boga" - tak wyra¿amy nasze dzieciêctwo Bo¿e.

Np. "Jeste¶my dzieæmi Boga" - tak wyra¿amy przynale¿no¶æ do Boga, a nie do kogo¶ innego.


B³êdem jest zaniedbywanie akcentów logicznych lub tworzenie ich zbyt czêsto w jednym zdaniu. Znalezienie poprawnego akcentu logicznego nie jest spraw± szczê¶cia, ale w³a¶ciwego przygotowania. Najlepiej po pierwszym przeczytaniu zdania zamkn±æ tekst i oddaæ sens zdania w³asnymi s³owami. Nastêpnie przeczytaæ tekst z takim akcentem, jaki by³ przy swobodnym mówieniu.






@@@


REGU£A VII - akcent przeczeñ

Akcent bardzo rzadko le¿y na przymiotnikach, przeczeniach i na koñcu zdania. Nale¿y unikaæ akcentowania przeczeñ: ¿aden, nie itp., poniewa¿ partyku³a przecz±ca sama w sobie jest mocna i przez s³uchacza wystarczaj±co zauwa¿alna. Akcent pada najczê¶ciej na rzeczowniki i czasowniki. Z kolei w modlitwie powszechnej nale¿y unikaæ tak¿e nu¿±cego akcentowania czasowników.



REGU£A VIII - dykcja, trudno¶ci wymowy

W jêzyku polskim s± s³owa ³atwe do wymowy i z nimi lektor nie ma wiêkszych trudno¶ci. S± jednak te¿ s³owa trudne.

Lektor winien wcze¶niej zaznajomiæ siê z ich znaczeniem a nade wszystko z prawid³ow± wymow±, przyjêt± w jêzyku polskim, by w czasie czytania nie "zaci±æ" siê na jakim¶ trudnym do wymówienia wyrazie.
Æwiczenia dykcji polegaj± na gimnastyce ruchomych czê¶ci aparatu wymowy (jêzyk, usta, policzki) i szybkim wypowiadaniu trudnych z³o¿eñ g³oskowych.





.
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #9 : Sierpieñ 16, 2010, 08:14:33 »


.
Podczas czytania musi byæ zachowana tak¿e melodyka zdania. Razem z akcentem i odpowiednim tempem, nadaje ona czytanym zdaniom koloryt i d¼wiêk (w³a¶ciwe brzmienie).

Ka¿de zdanie zawiera w sobie swoist± melodiê. Dostrzega siê to przede wszystkim wtedy, kiedy pragniemy co¶ mocniej zaakcentowaæ. Melodia wypowiadanego zdania jest sposobem akcentowania, podkre¶lania tego, co najistotniejsze, pozwala mówcy przekazaæ w³a¶ciwy sens tekstu. S³owo akcentowane w zdaniu prawie zawsze wymawiamy nie tylko nieco g³o¶niej, lecz tak¿e trochê wy¿ej, wzglêdnie ni¿ej ni¿ pozosta³e.

Melodia (intonacja) nadaje zdaniu jednoznaczny i wyra¼ny sens. Melodia jest nadto ¶rodkiem ³±cz±cym i porz±dkuj±cym poszczególne czê¶ci zdania.

Lektor ma panowaæ nad fal± intonacyjn± swego g³osu. Jest to wa¿ne w zdaniach rozwiniêtych. Zwykle w pierwszej po³owie zdania g³os siê podnosi (tzw. antykadencja) - wywo³ujemy przez to napiêcie, za¶ w drugiej zni¿amy g³os, roz³adowuj±c tym samym napiêcie (kadencja).

Mo¿emy z tego wyci±gn±æ nastêpuj±cy wniosek: kto podczas zgromadzenia liturgicznego odczytuje teksty monotonnie, czyli na jednym tonie, pozbawiaj±c tym samym zdania melodii, ten niszczy albo zakrywa sens tekstu.

W ten sposób utrudnia s³uchanie w skupieniu lub odbycie wspólnej modlitwy. Nale¿y czytaæ w sposób naturalny, czyli tak, jak siê mówi, z naturaln± zmian± melodyki g³osu. Im bardziej ró¿norodna jest fala intonacyjna, tym bogatsza i plastyczniejsza jest nasza mowa.




kontakt w sprawie szkoleñ:

biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06



@@@






@@@


Modulacja g³osu

Czytanie brzmi naturalnie, je¶li lektor moduluje g³os. Modulacja polega na zmianie wysoko¶ci tonu. G³os ludzki rozbrzmiewa w szerokiej skali i obejmuje w mowie przynajmniej jedn± oktawê. Im fala intonacyjna jest ró¿norodniejsza, tym mowa jest bogatsza, plastyczna i lepiej wyra¿a my¶l oraz stany uczuciowe.

Ka¿dy cz³owiek posiada w³a¶ciw± sobie dominantê tonu, czyli podstawow± wysoko¶æ, która zale¿y od anatomicznej budowy narz±du g³osowego (d³ugo¶æ strun g³osowych, ustawienie krtani). Dominanta powinna s³u¿yæ za punkt wyj¶cia wszystkich zmian wysoko¶ci - w górê i w dó³.
Nale¿y wystrzegaæ siê czytania na jednym tonie, gdy¿ wytwarza to nie przyjemn± dla ucha monotoniê.

W modulacji g³osu pomagaj± znaki interpunkcyjne:

- Przy kropce ton siê obni¿a (\/)

- Przy przecinku g³os lekko podnosi siê lub zostaje w zawieszeniu (=) (/^)

- Przy ¶redniku ton zni¿a siê, a czasami podnosi siê (\/) (/^)

- Przy nawiasach, cudzys³owach i zdaniach wtr±conych ton spada lub podwy¿sza siê, zale¿no¶ci od tre¶ci (\/) (/^)

- Przy wykrzykniku ton zni¿a siê i wzmacnia (\/!)

- Przy znaku zapytania g³os z regu³y siê podnosi (/^)


Æwiczenie:

Przeczytaj poni¿sze zdanie, zwracaj±c uwagê na odpowiedni± intonacjê.
 
- "Nie pójdziesz (\/!) dzi¶ do domu!" (\/!) - rozkaz, wzglêdnie zakaz.

- "Nie pójdziesz (/^) dzi¶ do domu?" (/^) - pytanie (/^)

- "Nie pójdziesz (=)  dzi¶ do domu." - oznajmienie (\/)

@@@




W³adys³aw Pitak - aktor i logopeda w jednej osobie w czasie warsztatów lektorskich w Ko³obrzegu

@@@


REGU£A X - estetyka wizualna lektora


S³ucha siê nie tylko uszami, lecz równie¿ oczami. Dlatego lektor wype³niaj±c swoj± pos³ugê, winien zwracaæ szczególn± uwagê na sposób chodzenia, stania, uk³ad r±k, styl ubioru oraz na stosunek do samej ksiêgi Pisma ¶w., którego s³owo bêdzie proklamowa³.

S³ucha siê tak¿e oczami. Tym, co wywo³uje w nas wra¿enie, co do nas przenika, jest nie tylko g³os mówi±cego cz³owieka, lecz tak¿e jego wygl±d, wyraz twarzy, jego postawa i zachowanie. I gdy co¶ dra¿ni nasze oczy, wówczas odbija siê to bardzo wyra¼nie na s³uchaniu - uszy dobrze nie s³uchaj±.

Dzieje siê tak dlatego, poniewa¿ w pierwszym rzêdzie zastanawiamy siê, dlaczego cz³owiek ten wygl±da tak osobliwie (dziwnie); dlaczego ma w³osy pofarbowane na czerwono i w dodatku postawione na ¿elu, czemu ma kolczyk w uchu albo dlaczego na jego albie widaæ ¶lady b³ota lub czekolady lub co gorsza - szminki...

Wcale nie jest spraw± drugorzêdn±, w jaki sposób przemierzamy drogê od swojego miejsca do ambony, jak przy niej stajemy, czy niesiemy z szacunkiem i pewnym dostojeñstwem lekcjonarz mszalny, z którego proklamowane bêd± ¶wiête teksty. Wype³niaj±c pos³ugê lektora nale¿y te¿ dbaæ o schludno¶æ i pewn± elegancjê ubioru, zarówno tego "pod spodem", jak i przede wszystkim - samej alby.

@@@



W³adys³aw Pitak - aktor i logopeda w jednej osobie w czasie warsztatów lektorskich w Ko³obrzegu

@@@


kontakt w sprawie szkoleñ:

biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06


.
Zapisane
spl
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 127


« Odpowiedz #10 : Sierpieñ 16, 2010, 08:15:15 »


.
REGU£A XI – oddech


Nasz oddech jest strumieniem, który unosi s³owa. Spokojny, cichy oddech czyni lektora spokojnym i opanowanym, a to udziela siê tak¿e s³uchaczom. Tempo mówienia i pauzy reguluj± siê jakby same.

Nie wolno rozpoczynaæ odczytywania tekstu zbyt szybko, zanim s³uchacze nie zajm± pozycji siedz±cej po zakoñczonej modlitwie dnia (kolekcie) i dopóki nie zapanuje w ko¶ciele zupe³na cisza.

Kto nie zachowuje tej zasady i zaczyna czytaæ bez zaczekania na odpowiedni± dyspozycjê wiernych, ten ryzykuje, ¿e nie us³ysz± oni pocz±tku tekstu i nie bêd± w stanie zrozumieæ ca³ego przes³ania s³owa Bo¿ego. Nie mo¿na siê wówczas dziwiæ, ¿e pozosta³y czas bêd± oni spêdzaæ na kaszlaniu i wycieraniu nosa.

Rozpoczynaj±c czytanie, nale¿y spokojnie i z nale¿nym szacunkiem spojrzeæ na s³uchaczy i pomy¶leæ, ¿e ci ludzie spragnieni s± s³owa Bo¿ego; lektor za¶ jest tym, który rozdziela im je, jak pokarm. Dopiero wtedy mo¿na rozpocz±æ czytanie.

Oddychaæ nale¿ycie - to oddychaæ powoli, spokojnie i g³êboko. Oddech w czasie czytania jest inny ni¿ oddech zwyczajny, tzw. fizjologiczny.
Podstawowa ró¿nica polega na tym, i¿ jest on czyniony przez nas ¶wiadomie. Oddychaæ winni¶my nie sam± klatk± piersiow± lecz przepon± (miêsieñ znajduj±cy siê w dolej czê¶ci jamy brzusznej).

Aby czytaæ z zachowaniem nale¿ytego tempa, ze spokojem i bez po¶piechu, nale¿y zaczerpn±æ g³êboki oddech przed samym rozpoczêciem czytania.




REGU£A XII - tempo

Niezwykle wa¿ne jest tempo czytania. Zasadniczo nie powinno ono przekraczaæ 80 s³ów na minutê. Bardzo ³atwo sprawdziæ, czy zachowujemy na ambonie tê przepisow± prêdko¶æ. Wystarczy znale¼æ tekst czytania, maj±cy ok. 80 s³ów, i swoim tempem odczytaæ go na g³os z zegarkiem w rêku.

Spokojne tempo mówienia wraz z odpowiedni± d³ugo¶ci± pauz i dobr± wymow±, s³u¿y zrozumieniu s³ów i zdañ przez s³uchaczy, pozwala im przyswoiæ sobie ich sens i pobudza pamiêæ do przyjêcia nastêpnych tre¶ci.

Nasza ¶rednia percepcja (odbiór, przyswajanie) nie jest w stanie wychwyciæ i zrozumieæ wiêkszej ilo¶ci s³ów, ni¿ w³a¶nie 80/min.
Ponadto, je¿eli mówi siê zbyt szybko, nie uwzglêdniaj±c pauz, wówczas fale d¼wiêkowe naszego g³osu nak³adaj± siê na fale odg³osu, czyli echa, odbijaj±cego siê od ¶cian ko¶cio³a i powstaje w ten sposób zupe³nie niezrozumia³a i niejasna mieszanina d¼wiêków (efekt pog³osu, echa).
Trzeba zawsze pamiêtaæ o tym, ¿e akustyka jest w ka¿dym ko¶ciele inna.

Im wiêkszy ko¶ció³, tym wiêksze nale¿y czyniæ pauzy i tym mniejsze powinno byæ tempo. Dlatego nale¿y mówiæ tak powoli, ¿eby fale d¼wiêkowe i fale odg³osu nie krzy¿owa³y siê i wzajemnie na siebie nie nak³ada³y. Pauzy nale¿± zatem integralnie do tej czynno¶ci, jak± jest czytanie. Im trudniejszy tekst, tym zachowanie przerw jest bardziej potrzebne.

Pauzy s± równie¿ niezbêdne dla samego lektora, bowiem one pozwalaj± mu podczas wdechu "wyprzedziæ" oczami nastêpne zdanie, jakby "zobaczyæ" jego tre¶æ, aby móg³ je zaraz g³o¶no i z odpowiedni± tonacj± wypowiedzieæ.

Wiêkszo¶æ lektorów czyta zbyt szybko, nie zwracaj±c uwagi na konieczne pauzy. ¬ród³em tego po¶piechu jest zapewne zdenerwowanie, a mówi±c dok³adniej - niew³a¶ciwe oddychanie.


@@@



@@@


kontakt w sprawie szkoleñ:

biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06



@@@



REGU£A XIII - kontakt wzrokowy


Zanim lektor rozpocznie czytanie, postêpuje tak, jak wytrawny dziennikarz telewizyjny - spogl±da na zgromadzonych s³uchaczy. Natomiast ka¿d± now± my¶l zaczyna od krótkiej przerwy. W ten sposób nawi±zuje kontakt ze s³uchaczami, którym Bóg s³u¿y, otwieraj±c ich serca na swoje S³owo.

Odczytuj±c tekst biblijny, nale¿y nawi±zaæ ze s³uchaczami kontakt, zbudowaæ pomost pomiêdzy sob± a nimi. Dokonuje siê to nie tyle za po¶rednictwem s³ów, ile poprzez spojrzenie.

S³uchacze winni w spojrzeniu lektora odczuæ, ¿e zwraca siê on w³a¶nie do nich, obejmuje swoim wzrokiem i sercem wszystkich zgromadzonych w ko¶ciele; nawet tych siedz±cych w ostatniej ³awce, czy stoj±cych pod chórem. Nie wystarczy jednak zwyk³e, machinalne, automatyczne zerkniêcie na s³uchaczy, maj±c przy tym w dodatku spuszczon± g³owê (wygl±da to, jakby¶my patrzyli "spode ³ba" - taki wzrok komunikuje: "chcê st±d jak najszybciej zej¶æ; bojê siê was"). Trzeba zwróciæ siê do nich tak, aby nasze oczy nawzajem siê spotka³y. Tylko wtedy wierni odczuj± naprawdê, ¿e lektor pragnie w³a¶nie do nich mówiæ.


Zadaj sobie pytanie; dla kogo w³a¶ciwie czytasz?

Kiedy nale¿y nawi±zaæ kontakt wzrokowy z wiernymi? Najlepszy do tego momentem s± wspomniane w regule V tzw. przerwy a linea (na 1-2-3).
Spogl±danie na s³uchaczy jest wa¿ne nie tylko dla nich samych, lecz tak¿e dla lektora. Pozwala bowiem dostosowaæ g³os i tempo czytania do wymagañ konkretnej przestrzeni sakralnej, w której siê odczytuje tekst. Umo¿liwia równie¿ kontrolê nad tym, jak wykonujemy swoje zadanie.


REGU£A XIV - rodzaje g³osu

Najbardziej przyjemnym dla s³uchaj±cych jest takie czytanie, gdy lektor wype³niaj±c swoj± funkcjê, mówi g³osem piersiowym, to znaczy, gdy rozpoczyna naturaln± g³êbok± tonacj± g³osu i podobnie te¿ koñczy. Zasada ta obowi±zuje tak¿e w wezwaniach modlitwy powszechnej, które mo¿e odczytywaæ lektor.

Zasada ta jest bardzo wa¿na, poniewa¿ du¿a przestrzeñ sakralna zwykle kusi nas do podniesienia swojego g³osu, by by³ on dono¶niejszy i bardziej przenika³ ca³± przestrzeñ.

Z pewno¶ci± g³os bêdzie wtedy bardziej natê¿ony i dono¶ny, ale zap³acimy za to zbyt wielk± cenê. Po pierwsze, gdy bêdziemy stale mówiæ zbyt wysokich tonach, wówczas nasze struny g³osowe, przez nadmierne natê¿enie i przemêczenie, ulegn± szybkiemu "zdarciu", czego efektem bêdzie niepo¿±dana "chrypka".

Poza tym, skutki takiego mówienia udzielaj± siê tak¿e s³uchaczom: wysoki g³os mêczy, dra¿ni, natomiast g³os piersiowy, niski i g³êboko osadzony w gardle - uspokaja ich.

G³êboki rejestr g³osu sygnalizuje spokój, skupienie i bezpieczeñstwo. G³os i nastrój nierozdzielnie przynale¿± do siebie nawzajem.
Po drugie, mówi±c wysokim g³osem, wpadamy w ton pseudopobo¿nego, p³aczliwego "zawodzenia", bo trudno jest ju¿ w czasie czytania obni¿yæ g³os.

Tak zwana "pobo¿na tonacja", nie jest wiêc w gruncie rzeczy ¿adnym przejawem pobo¿no¶ci lecz ko¶cieln± form± z³ego nawyku. Nawyku, który potem trudno w swoim czytaniu wyeliminowaæ

Podobn± zasadê trzeba stosowaæ w odniesieniu do ¶piewu, np. psalmów czy innych modlitw. Nale¿y ¶piewaæ g³osem g³êbokim, z akcentowaniem s³ów i odpowiednimi pauzami. Przede wszystkim, nie wolno ¶piewaæ na zbyt wysokim tonie. Jest to nie tylko nienaturalne, lecz tak¿e mêcz±ce. Przy ¶piewie wymagane jest utrzymanie rytmu mowy, nale¿ytej intonacji s³ów.

¦piewanie tekstów liturgicznych, aby osi±gnê³o swój cel jakim jest piêkne, radosne, trafiaj±ce do serc i umys³ów s³uchaczy przekazywanie s³owa Bo¿ego, wymaga znacznie gruntowniejszego przygotowania ni¿ ich czytanie.


@@@






@@@


kontakt w sprawie szkoleñ:

biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06



@@@



REGU£A XV – wymowa


Staranna wymowa u³atwia s³uchaczom zrozumienie i przyjêcie tekstu oraz sprawia wra¿enie, ¿e lektor bierze go na serio i powa¿nie traktuje funkcjê, któr± wype³nia. Z drugiej strony, wymowa nie mo¿e posiadaæ ¿adnego zak³ócaj±cego obci±¿enia; powinna byæ wolna od wszelkiej sztuczno¶ci i zmanierowania; nie mo¿e te¿ byæ zniekszta³cona przez gwarowe nalecia³o¶ci, indywidualne maniery, neologizmy czy b³êdy.

@@@




@@@


REGU£A XVI - mikrofon

Korzystanie z mikrofonu i aparatury nag³a¶niaj±cej równie¿ wymaga pewnych umiejêtno¶ci, których trzeba siê nauczyæ. Ta bardzo wra¿liwa i czu³a aparatura techniczna musi byæ u¿ywana rozs±dnie i z wielk± delikatno¶ci±. W przeciwnym wypadku bardziej przeszkadza ni¿ pomaga.

Prawid³owo skonstruowane i zbudowane wnêtrze ko¶cio³a jest akustycznie dostosowane do mowy i ¶piewu, i dzia³a jak wzmacniacz.

Uwzglêdniaj±c nowoczesne rozwi±zania architektoniczne i wykorzystuj±c odpowiednie materia³y budowlane, mo¿na siê obej¶æ bez jakiejkolwiek aparatury nag³a¶niaj±cej. Jednak¿e w niektórych nowoczesnych ko¶cio³ach, budowanych z ceg³y lub betonu, zastosowanie wzmacniacza i mikrofonu wydaje siê byæ wprost niezbêdne. Dzieje siê tak dlatego, ¿e we wnêtrzach tych, wysokie tony nadaj±ce mowie ludzkiej jasno¶æ i zrozumia³o¶æ, zostaj± - mówi±c najdos³owniej - po³kniête. ¦piewanie w takich ko¶cio³ach staje siê wielk± udrêk±, natomiast zrozumienie mowy niewyobra¿alnie trudne.

Nowoczesna elektronika dostarcza coraz lepsze urz±dzenia wzmacniaj±ce, które rozwi±zuj± tego typu trudno¶ci. Wzmacniaj± one zakres wysoko¶ci tonu w pomieszczeniach ko¶cielnych, w których same z siebie nie mog± byæ wzmocnione albo s± wrêcz st³umione.

 Tego typu urz±dzenie sk³ada siê z trzech elementów: jednego lub wiêcej mikrofonów, wzmacniacza i jednego lub wiêcej g³o¶ników.
Mikrofon jest bardzo delikatnym i wra¿liwym urz±dzeniem, które rejestruje dos³ownie wszystko i przez wzmacniacz przenosi dalej. Rejestruje tak¿e to czego ludzkie ucho umy¶lnie albo te¿ przez nieuwagê nie dos³yszy: ka¿dy g³êboki oddech, ka¿dy b³±d jêzykowy, ka¿de dialektyczne zabarwienie jêzykowe, seplenienie, ka¿dy szelest towarzysz±cy przewracaniu stronicy.

Nie nale¿y mieæ ust zbyt blisko mikrofonu, ale w odleg³o¶ci ok. 10-20 cm. Wówczas mo¿na us³yszeæ naturalny, a nie zniekszta³cony g³os lektora. Pamiêtaæ nale¿y, ¿e przy wypowiadaniu tzw. spó³g³osek wybuchowych (p, b) mo¿na uzyskaæ efekt "buchniêcia" w mikrofon, który zarówno rozprasza wiernych jak i nie pozwala zrozumieæ nastêpnych s³ów czytania (przez efekt pog³osu).

Jeszcze przed rozpoczêciem celebracji liturgicznej nale¿y mikrofon ustawiæ na odpowiedni± wysoko¶æ, tak, aby unikn±æ manipulacji nim podczas liturgii, co wywo³uje ha³as i rozprasza s³uchaczy, tak¿e wzrokowo.
Tekstów, którymi wierni modl± siê wspólnie (np. Chwa³a na wysoko¶ci Bogu, Wierzê w Boga), nie powinno siê odmawiaæ razem z nimi przez mikrofon, zag³usza to bowiem i przeszkadza modlitwie wiernych.
Z tego samego powodu nie powinno siê wraz z innymi ¶piewaæ pie¶ni przez mikrofon. Albo rezygnuje siê wtedy ze ¶piewania, albo nale¿y siê cofn±æ o jeden krok. Do mikrofonu nale¿y mówiæ spokojnie i niezbyt g³o¶no, tak jak mówi siê w domu przy stole.



Gdy wszystko zostanie wykonane...



Gdy wszystkie te regu³y zostan± dok³adnie przyjête, wówczas mo¿na byæ pewnym, ¿e bêdzie siê swoj± pos³ugê lektora pe³niæ poprawnie.





@@@





@@@

wiêcej fotek w galerii :

http://www.orator.fora.pl/viewimage.php?i=112


kontakt w sprawie szkoleñ:

biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06


@@@





@@@


Zapisane
Pawe³
U¿ytkownik
**
Wiadomo¶ci: 63


« Odpowiedz #11 : Luty 26, 2011, 07:46:44 »



Je¿eli nie wiesz, co mówisz – na pewno mówisz co innego.
Chcesz mówiæ co trzeba?
Przyjd¼ do nas.
Kraina Terapii i Kszta³cenia Mowy „LOGOS”

>>> www.logos.pomorze.pl
>>> www.logos.dt.pl
>>> www.logos.hg.pl
>>> www.logos.webserwer.pl

Zapisane
naszawiara
Nowy u¿ytkownik
*
Wiadomo¶ci: 36


« Odpowiedz #12 : Lipiec 20, 2017, 11:24:52 »

.

To co dzia³o siê w ko¶ciele, zawsze kojarzy³o mi siê z teatrem

[size=18]OMNIBUS czyli SAMO ¯YCIE[/size]


Nieprawda, ¿e muzyka ³agodzi obyczaje -mówi W³adys³aw Pitak, muzykoterapeuta. -Obyczaje to co¶ wiêcej ni¿ samo zachowanie, to wzorce kulturowe, to nasze wychowanie. Nie wierzê, ¿e sama muzyka mo¿e nas zmieniæ. Nie sama.

O panu Pitaku pisali¶my kiedy¶ w "G³osie Pomorza", kiedy zakwit³ hodowany przez niego kwiat, tak zwana "królowa nocy", co jest zjawiskiem niecodziennym i by³o szeroko komentowane przez prasê krajow±. Pan W³adys³aw twierdzi, ¿e fakt ten by³ dla niego potwierdzeniem optymistycznej teorii, ¿e w ka¿dej chwili mo¿e nas spotkaæ co¶ mi³ego: ot, choæby ro¶lina zakwita po 31 latach hodowli.

Pan W³adys³aw w ¿yciu zdoby³ kilka zawodów. Najpierw podczas s³u¿by w wojsku, operatora kamer filmowych i telewizyjnych, a pó¼niej w Warszawie u boku profesora Bardiniego zda³ egzamin pañstwowy i zosta³ artyst± estradowym o specjalno¶ci aktorskiej. Pracowa³ w Domu Kultury Budowlanych, który kiedy¶ mie¶ci³ siê przy ul. Orlej w Koszalinie.

Prowadzi³ tam teatr amatorski. Wprowadzi³ w nim elementy psychodramy i socjodramy. Przed stanem wojennym wspó³pracowa³ z Kameralnym Teatrem Muzycznym przy Koszaliñskim Towarzystwie Muzycznym. Poniewa¿ jednak pan Pitak chcia³ zostaæ wyk³adowc± w koszaliñskiej filii Akademii Muzycznej (by³a taka przy ul. Piastowskiej ), postanowi³ skoñczyæ studia w Wy¿szej Szkole Pedagogicznej w S³upsku. Po uzyskaniu dyplomu zacz±³ wyk³adaæ dykcjê i prowadziæ zajêcia fakultatywne z teatru.



- Teatr zafascynowa³ mnie w dzieciñstwie, kiedy w jednym z wroc³awskich ko¶cio³ów zacz±³em s³u¿yæ do mszy jako ministrant. Mo¿e siê to wydawaæ dziwne, ale to co siê dzia³o w ko¶ciele zawsze kojarzy³o mi siê z teatrem. Zapach kadzid³a, d¼wiêk dzwonków, wystêpowanie przed t³umem ludzi zawsze mnie poci±ga³y. Kiedy jeden z ksiê¿y w sposób niezwykle obrazowy mówi³ kazania, mia³em ochotê z miejsca wst±piæ do nieba i zostaæ anio³kiem. W³a¶nie ksiê¿a zainteresowali mnie literatur± dotycz±c± psychologii, charakterologii i ludzkich temperamentów; to dziedziny niezwykle przydatne duchownym. Dziêki ich znajomo¶ci potrafi± ju¿ po krótkiej rozmowie zorientowaæ siê z jakim typem charakterologicznym maj± do czynienia... - opowiada pan W³adys³aw.

.
W latach osiemdziesi±tych wraz ze swoim teatrem odwiedza³ strajkuj±cych. Potem, kiedy og³oszono stan wojenny, spostrzeg³ jak bardzo ludzie odsuwaj± siê od siebie, jak ma³o znacz± dla nich przedstawienia, które chcia³ im dawaæ. Jak mówi - ¿ycie przeros³o teatr. Zacz±³ pracowaæ w sanatoriach. Proponowa³ kuracjuszom zabawê w psychodramê, pó¼niej wpad³ na pomys³ dodawania do niej elementów muzycznych. Wreszcie stworzy³ co¶, co nazwa³ "muzykodram±": po³±czenie muzyki z przekazem s³ownym, zazwyczaj poezj±. Zachêcony przez psychologów zacz±³ braæ udzia³ w zajêciach z muzykoterapii prowadzonych przy Centrum Edukacji Muzycznej. Skoñczy³ tam kurs, który uprawnia³ go do prowadzenia zajêæ z dziedziny animacji i relaksacji muzycznej.



- Z kuracjuszami rozmawiali¶my o muzyce, poezji, diecie i ich wp³ywie na prawid³owe funkcjonowanie organizmu cz³owieka. Tak¿e o sensie ¿ycia, bez którego zatracamy cz³owieczeñstwo i o sposobie wyra¿ania my¶li, który jest najwy¿sz± form± istnienia. Wtedy zareagowali lekarze. Nie do pomy¶lenia by³o dla nich, ¿e nielekarz prowadzi rozmowy o zdrowiu. Postanowi³em wiêc zostaæ logoped± - to jedyna pozamedyczna specjalizacja tolerowana przez lekarzy. Od tej pory zaczêto wpisywaæ kuracjuszom muzykoterapiê do karty zabiegowej. Dziêki nowym umiejêtno¶ciom rozszerzy³em muzykoterapiê o pewne elementy logopedii.


Pan Pitak mówi o sobie, ¿e teraz jest rentierem, czyli ¿e "odcina kupony". Je¼dzi po ¶wiecie, odpoczywa. Szczególnie podoba mu siê Francja i jej rozmaite strefy klimatyczne. Ostatnio wpad³ na pomys³ za³o¿enia zespo³u opieki zdrowotnej, z³o¿onego z lekarzy, pielêgniarek i terapeutów rozmaitych dziedzin, którzy na ¿yczenie pacjentów bêd± ¶wiadczyæ pomoc w domach. Mo¿e to byæ opieka nad osob± po wylewie, nie zawsze maj±c± mo¿liwo¶æ rehabilitacji, lub po prostu opieka nad chorym dzieckiem, kiedy rodzice musz± pracowaæ. Byæ mo¿e kiedy¶ przyjdzie nam do g³owy skorzystaæ z us³ug logo-muzyko-terapeuty , aktora i re¿ysera w jednej osobie?


Anna B³±dek (OKO - Tygodnik Miejski "G³osu Pomorza" 13-19 lutego 1999)

P.S.

Pomys³ za³o¿enia zespo³u opieki zdrowotnej i pedagogicznej zaowocowa³ powo³aniem w maju 2001 r. Towarzystwa Terapii i Kszta³cenia Mowy LOGOS w Koszalinie, które wspó³dzia³a z wieloma stowarzyszeniami i organizacjami zajmuj±cymi siê niesieniem pomocy osobom potrzebuj±cym.

Na szczególn± uwagê zas³uguj± porady i konsultacje udzielane za po¶rednictwem Internetu. W Internecie mo¿na tak¿e znale¼æ wiele artyku³ów pisanych przez cz³onków TTiKM LOGOS.
.

Kontakt: logos@logos.pomorze.pl

.

Zapisane
ascetyk
Administrator
Aktywny u¿ytkownik
*****
Wiadomo¶ci: 147


« Odpowiedz #13 : Marzec 07, 2021, 08:58:40 »

http://www.naszawiara.darmowefora.pl/index.php?topic=78.0
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

wataha-upadlych-wilkow nazarinh rasa-nocna westsnipes my-very-cats