.
Etykieta w biznesie -
Naucz siê patrzeæ – si³a kontaktu wzrokowego
Wszystko zaczyna siê od kontaktu wzrokowego. Jest on jednym z najwa¿niejszych elementów komunikacji niewerbalnej. Powie on nam zdecydowanie wiêcej ni¿ s³uch. Wzrok zdradzi nam charakter i nastawienie naszego partnera biznesowego a tym samym jak bêdzie przebiegaæ rozmowa.
naucz siê patrzeæ - Prawid³owy kontakt wzrokowy
W biznesie wzrok mówi±cego powinien padaæ prosto w oczy lub w okolice oczu rozmówcy. Utrzymuj±c taki kontakt, przekazujemy naszemu rozmówcy dwie bardzo wa¿ne informacje – nasze intencje s± szczere i nie mamy obaw. Kontakt wzrokowy powinni¶my utrzymywaæ przynajmniej przez 60%, lecz nie d³u¿ej ni¿ 70% czasu rozmowy. D³u¿szy kontakt wzrokowy mo¿e byæ odebrany jako agresywny i natarczywy.
Pamiêtajmy, ¿e patrz±c w oczy nie tylko przekazujemy informacje, ale równie¿ je odbieramy. Natychmiast jeste¶my w stanie zauwa¿yæ czyje¶ skrêpowanie (oczy s± przymru¿one), lub fa³sz (¼renice oczu minimalnie siê powiêkszaj±).
Niew³a¶ciwy kontakt wzrokowy
W biznesie to wzrok skierowany w okolice nosa i ust (wystêpuje w kontaktach towarzyskich), oraz wzrok wêdruj±cy w okolice poni¿ej twarzy – szyja, dekolt, klatka piersiowa, pas. Jest to ju¿ kontakt intymny i absolutnie nie powinien towarzyszyæ kontaktom biznesowym.
Warto dodaæ, ¿e prawid³owy kontakt wzrokowy mo¿na wypracowaæ. Mo¿na zacz±æ od prostych æwiczeñ – id±c ulic±, spogl±daj prosto w oczy nieznajomym. Koncentruj uwagê na ich oczach, przechodz±c obok. Kiedy zobacz± twoje spojrzenie u¶miechnij siê lekko i przede wszystkim nie spuszczaj wzroku. Mo¿na równie¿ poprosiæ najbli¿sz± osobê, ¿eby podczas rozmowy zawsze zwraca³a nam uwagê, je¶li kontakt gubimy.
¼ród³o: Irena Kamiñska-Radomska, Etykieta biznesu
http://www.krawatimuszka.pl/etykieta-w-biznesie/naucz-sie-patrzec-sila-kontaktu-wzrokowego/.